Telnestinden (12.05.2017)  5

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Kleiva parkeringsplass (68m)
Endpoint Kleiva parkeringsplass (68m)
Ascents Meraftestinden (230m) 12.05.2017 11:49
Telnestinden (655m) 12.05.2017 13:12
Visits of other PBEs Kleiva p-plass (70m) 12.05.2017 11:48

Man klager på snøvær i sør-Norge men her i Gildeskål, like ved Bodø, har vi fine dager med sol og godt turvær. Sist vi var på Telnestinden var det tåke og grått samt vanskelig å forestille seg utsikten. I dag var det imidlertid perfekt vær og det gode turselskapet var på plass.

Telnestinden er et landemerke der den ligger godt synlig fra Bodø og godt synlig fra vårt landsted i Skjelvik på Sandhornøya. Den er nok ikke spesielt utfordrende men det er hvis man er ung og sprek, men likevel et fint mål å nå. Fra den siden vi gikk, like ovenfor Finnsetodden, kan man altså nå Meraftestinden på turen. Går man opp fra andre siden dvs fra Alsvik, kan man også nå Kjølviktinden og med tida skal nok vi nå den også.

Fra Telestinden ser det snøkledde Sandhornet samt Isvasstinden og mange flere flotte fjelltopper.

På dette bildet er Bonden, Grytviktinden, Bjønnhatten, Småtindan og mange flere synlige.

Og sannelig ser vi Lofotveggen på andre siden av Vestfjorden.

Varden på toppen av Telnestinden - forrige gang vi var på toppen så vi den knapt før vi gikk på den - i dag var det strålende vær.

På tur opp og ned passerte vi den 230 meter høye "Meraftestinden". I bakgrunnen Telnestinden som vi har vært på i dag.

Har litt utfordring med appen på den nye telefonen. Så lite rasjonelt som dette gikk vi ikke.

Vel nede stakk vi innom butikken på Sandnes (Nord-Sandnes) og kjøpte oss is - en flott avslutning på en flott tur.