Storbreatinden-Veslbreatinden-Hurrbreatinden og Veslfjellet (05.05.2017)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Ascents Hurrbreatinden (2,060m) 05.05.2017
Storbreatinden (2,018m) 05.05.2017
Veslbreatinden (2,092m) 05.05.2017
Veslfjelltinden (2,157m) 05.05.2017

Dag 2 av min lille ekspedisjon til snødekte Jotunheimen startet på Sognefjellshytta hvor jeg våknet etter en god natts søvn. Et deilig sted å våkne!
Vi var vel ca. 15 stk til frokost. I løpet dagen ble det nok mye mer folksomt der, helgen var nemlig fullbooket! Etter frokost var det bare å komme seg ned til parkeringen ved Krossbu og komme seg avgårde på ski!

Det var ett lett skydekke på himmelen, men det skulle bli gradvis tynner utover dagen, noe det ble! Var nesten litt brefriende at solen ikke stekte fra skyfri himmel, for det var mer enn varmt nok allerede kl 0900.

Bakkene opp fra Krossbu opp mot Storbreatinden, som var dagens første mål, er jo bare rett og slett deilige! Stort sett slakt og fint hele veien opp til toppen.

Deilige utforkjøringer ned mot Krossbu. Dette fra ca 1800 meters høyde i lia opp mot Veslbreatinden.

Nådde toppen av Storbreatinden kl 12, etter ca 3 timer.

På toppen av Storbreatinden med Store Smørstabbtinden i bakgrunnen

Deretter bar det ned og så opp på Veslbreatinden!

Veslbreatinden som er mye høyere! sett fra Storbreatinden

Ned derfra igjen og opp på den lille humpa Hurrbreatinden, før dagens siste oppstigning opp til Veslfjelltinden ble gjennomført i hyggelig selskap sammen med lensmannen på Lom og en av hans betjenter!
Var oppe på Veslfjelltinden kl 1430.

På dagens siste topp, Veslfjelltinden med Loftet i bakgrunnen.
Panaorama fra Veslfjelltinden mot de toppene jeg hadde vært på i løpet av dagen...og en hel del jeg ikke hadde vært på!

Nedkjøringen derfra og ned til Krossbu er jo bare helt fantastisk. Jeg brukte riktignok en hel time, men det får det elendige glidføret som sol og plussgrader hadde skapt ta skylden for. Det og ett skikkelig trynefall!

Gikk på trynet og spyttet litt blod, men kom meg da ned til slutt. Unngikk blod på Peakbookskjorta!