Sankta Synnevahornet - høyest i Vågsøy (09.05.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Almenningen P-plass (115m)
Endpoint Almenningen P-plass (115m)
Ascents Sankta Synneva-hornet (689m) 09.05.2017
Visits of other PBEs RV55 Almenningen P-plass (128m) 09.05.2017 14:50
Som ved turen til Kvamfjellet noen timer tidligere grått og stadig drypp av nedbør,
men heldigvis lite vind. Fra Almenning P-plass fulgte jeg grusvei noen hundre meter mot nordøst,
deretter bra merket sti. Mye hvit kvarts(melkekvarts?) i fjellet i starten av turen. På ca 450 moh gamle steinmurte stølsbygninger, delvis i forfall; man kan ikke annet enn å bli imponert av murerferdighetene i hine hårde dager!
Snodig geologi(Når det ikke er utsikt får man finne annet å ta bilde av..)

Fra ca 500 moh og oppover gikk nedbøren(som på Kvamfjellet) gradvis over i fast form, men ikke noe som hadde lagt seg av betydning i sørflankene av fjellet hvor stien snodde seg oppover.
Toppvarde, og flekkvis nysnø; og fint lite annet å se.

Skal være flott ustikt ved toppvarden, den glimret med sitt fravær i dag; vendte derfor nesen straks i retning nedover.
Gammel støl på ca 450 moh; de kunne mure, de gamle!

Imponerende ......

Written by knutsverre 09.05.2017 21:40

Kvitegga, Snønipa, Geitebotsfjellet på turdag 1-2-3, og idag to nye K-topper i S+F! Skal si du står på og utnytter fridagene dine optimalt, Stig!

Sv: Imponerende ......

Written by Stigun 09.05.2017 22:38

Takk for det! Og takk for fantastisk tur til Kvitegga! Du vet; man sitter mørke og regnfulle høstkvelder og drømmer om alt man har lyst til å gjøre av bestigninger en gang der fremme, når lyset er tilbake og dagene er lange, og "der fremme", for meg, det er akkurat nå; i går, i dag, i morgen. Sorgløst liv dette; helt uten stress, og man er faktisk mindre sliten dag fire enn dag to. Og rekker man ikke middagen på neste overnattingssted, kan man alltids ta en baconpølse, eller to, til "middag" på de "nesten alltid åpne" påfyllsstasjonene langs hovedveiene våre. Mao; jeg har det flott, og ja, er godt fornøyd med "dagsverkene" så langt.."Walkabouts" anbefales!