Kvamfjellet i Selje (09.05.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Stistart Berstad (20m)
Endpoint Samme (20m)
Ascents Kvamfjellet (774m) 09.05.2017
Visits of other PBEs Kvamfjellet - sti fra nordøst (30m) 09.05.2017
Gråværsdag, og etter tre dager med mange høydemetre på tunge nedoverski passet det igrunnen bra å ta apostlenes hester i bruk igjen, nå på antatt snøbare kystfjell nord i vårt nordlige nabofylke. Etter ikke verdens beste frokost i Måløy(fryktelige tørre brødskiver..)
kjørte jeg nordover mot Seljes kommunetopp; en lengre enn forventet kjøretur forresten.. Ankom ettter en knapp time Berstad, bommet litt på stistart og måtte kjøre litt tilbake fra Eide.
Kvamfjellet fra Eide - før "hetten" er trukket ned..

Relatvit lette ben all skikjøringen siste dager tatt i betraktning, men tok det likevel med ro oppover. Hadde sett fjellet fra avstand, en god del snø i toppområdet fortsatt, håpet stien omgikk denne mest mulig. Småbratt enkelte steder. Lett yr, som over 500meter mer og mer kom i fast form, og nå tettet det seg skikkelig til. Over ca 600 meter hadde snøen lagt seg, og våt slapsesnø på mose og lav er glatt! Hadde heldigvis tatt med staver, de kom meget godt til nytte på nedturen!
Siste glimt av Berstad fra Bjørnakollen

God merking med rødmalte pinner, også disse var til god hjelp under dagens forhold. Skrev meg inn i turboken og snudde for nedturen med en gang, mer var så likevel ikke noe særlig å skue.
Toppvarde, og "fletta" nye tur/toppskilt

Forsiktighet på nedturen, skled flere ganger på kombinasjonen våt snø og mose. Tilbake samme vei, og ny kommunetopp. Langs veien rikelige forekomster av kysymre som alltid lyser opp hvor den står!
Floristiske elementer å glede seg på en grå dag; kysymre (Hordalands fylkesblomst)