Svartenut (05.05.2017)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Sauabrehytta (1,100m)
Endpoint Bergstø (375m)
Ascents Fagnabotnhorga (1,216m) 05.05.2017
Svartenut (1,152m) 05.05.2017
Nord for Svartenut (1,153m) 05.05.2017 09:47
Visits of other PBEs Sauabrehytta (1,095m) 05.05.2017

Svartenut

Litt før klokken 10:00 forlot jeg Sauabrehytta etter tre flotte dager. Beina var overraskende fin, selv etter den lange turen på Folgefonna dagen før. Føret var hard og fint (for å gå oppoverbakke), men solen hadde forsvunnet bak en sky og det blåste en kald vind fra breen. Dette var selvfølgelig den eneste dagen jeg ikke hadde tatt på meg stillongs under skallbuksa, og jeg måtte utbedre dette etter rundt en halv times gange. God og varm på beina nådde jeg toppen av Fagnabotnhorga etter 55 minutter. Her gikk fellene av og jeg hadde en fin nedkjøring, før fellene måtte på igjen før stigningen opp til pkt 1175. Vel nede på vannene ved pkt 1071, prøvde jeg meg med klister. Dette virket ikke noe særlig så det ble litt staking bort til sadelen mot Svartenut. Her målte jeg høyden, tok på fellene igjen og satte kursen mot toppen av Svartenut. Vel oppe var jeg innom alle topp punktene. Disse er omtrent like høye, men alle viste at pf er mer enn 100 meter (ca. 105 m). Etter de obligatoriske bildene på toppen, ble det 5 minutter med fin nedkjøring før jeg fant en utmerket lunsjplass.

Jeg forlater Sauabrehytta etter tre flotte solrike dager.
Toppen av Fagnabothorga, 1216moh.
Varden på toppen av Svartenut, 1152 moh.
Et av flere topp punkt. Muligens det høyeste.

Etter lunsj satte jeg kursen rett ned øst mot pkt 1004, før jeg fulgte dalsøkket videre ned mot Keidalsvatnet. Dette er sannsynligvis den beste ruten ned fra Svartenut, hvis man skal mot Bergstø. I enden av vannet måtte dessverre fellene på enda en gang, for det var 30-40 høydemeter til som måtte forseres.

Flott lunsjplass nedenfor Svartenut. Her kunne jeg ha sittet lenge, men man skal jo hjem til familien også...
En liten stigning opp fra Keidalsvatnet.
Kanon nedkjøring fra Svartenut til Keidalsvatnet

Deretter var det noe tung nedkjøring til Bergstøvatnet, da snøen nå var blitt ganske så råtten. Nede på vannet var det vindstille og så nå ble det plutselig veldig varmt. Resten av turen var tung, med bakglatte ski på råtten og dyp snø, men jeg kom meg ned uten knall og fall. Slo av en hyggelig prat med en av hytteeierne på Bergstø, som syntes at bilen hadde stått der en stund nå (lett bekymret, ikke irritert).

Tungt føre fra Bergstøvatnet og ned...
Her, men ikke lenger. Nå var det 5-6 minutter ned til bilen.
Flott, men varmt ved utløpet av Bergstøvatnet.

På vei hjem hadde jeg god tid til fergen i Jondal og bestemte meg for å kjøre en rask tur opp Øyresdalen og Goddalsvatnet for å se hvor langt jeg kunne komme med bil for en eventuell senere tur på Midtfonna. Av alle tilfeldigheter kom jeg ikke lenger enn halveis opp i dalen før jeg traff igjen Dag fra Sauda (nok en gang iført kun truse). Han hadde kommet ned fra Fonnabu og kunne fortelle meg hvor snøgrensen gikk. Vi slo av en hyggelig prat mens jeg gav ham skyss tilbake til Mauranger, hvor han skulle skaffe seg haik videre mot Bergstø.