Fra tue til tue på Silsetfjellet (09.05.2017)

Written by ebbeleo

Start point Lindset (10m)
Endpoint Ytre Eide (26m)
Characteristic Jogging
Ascents Bjergje (257m) 09.05.2017
Kropptua (625m) 09.05.2017
Lindsetseterhaugen (285m) 09.05.2017
Nonstua (544m) 09.05.2017
Silsetfjellet (629m) 09.05.2017
Stortua (449m) 09.05.2017

Startet turen på Visnes, eller nærmere bestemt, Lindset. Gikk en fin, bratt sti opp til Bjergje. Dette er en topp som gir god utsikt etter ca 15 minutt rask gange.

Parkeringsplass og stien videre. Skogsvegen deler seg og gå da til høyre og følg stien ca 10 meter derfra.

Fortsatte derfra på sti bort til Lindsetseterhaugen. Der er det gamle setertufter og en hytte. OBS: Toppen er utrydningstruet pga gruvedriften til Visnes Kalk, så ikke vent for lenge.

Hytta øverst oppe på Lindsetseterhaugen. Den ble bygd av Olav Eide, en av grunnleggerne av Visnes Kalk. Han og kona bodde her oppe da de ble gamle.
Visnes Kalk sett ovenfra. Lindsetseterhaugen rett ved stupet til høyre.

Gikk videre oppover bruddet og fulgte skogsveien så langt den gikk. På grunn av nysnøen var det vanskelig å se stien videre oppover, men det var egentlig ikke så nøye.

Riktig utstyr er halve jobben

Sola som hadde fulgt meg et stykke forsvant. Det begynte å sludde og regne og det ble surt og kaldt på toppen. Var innom noen tuer og selve toppen, "Vardehaugan" som det heter på Eide før jeg jogget ned til Ytre Eide.