Sauhammaren, en fin beinstrekker i gråværet (09.05.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Gjengedalen bomvei (360m)
Endpoint Gjengedalen bomvei (360m)
Ascents Sauehammaren (839m) 09.05.2017 11:09
Visits of other PBEs Gjengedalsstøylen bomveg (360m) 09.05.2017 10:08

Denne 100 pf toppen er noe som har dukket opp i senere tid og var sjølvsagt et nødvendig turmål når jeg først var på disse kanter . Været tilbød uansett ikke til noen lengre tur opp i høyden så dette var passelig før hjemturen. Rart å være bobilturist i nærområdet sitt egentlig , men deilig å slippe å kjøre den smale og kronglete veien opp til Gjengedalen mer enn nødvendig ;-) Der er jo et flott område og sikkert et sted jeg besøker igjen, men nå er iallfall toppene besøkt, slipper å ha det liggende og gnage. Valgte en åpning i skogen oppover fra vestsida av elva og fulgte deretter et hyllesystem oppover mot toppen. Det var endel myr oppover men ikke så ille som fryktet ettersom været har vært fint og varmt siste tida og terrenget er nokså tørt. Jeg kunne ta på trugene etter ca halvveis og jeg er glad jeg hadde dem med. Det var lett snø i lufta hele turen, men heldigvis null vind idag. Det ble ikke store utsikten, da skylaget hang ned på toppene i området. Veldig greit å ikke besøke høyereliggende topper i dag. Kunne såvidt skimte Ommedalen hvor det så ut som at det hadde vært skiføre opp på toppen. Men, hadde ikke lyst å kjøre opp dit med bobilen på dette tidspunktet :-)

Etterpå returen var det en liten kaffepause i bilen før jeg vendte nesa hjemover igjen. Godt fornøyd med fullført Naustdal 100 pf, nå mangler jeg kun 7 stk 100 pf i Gloppen!

Om de fremdeles leverer melk fra Ommedalsstøylen er jeg usikker på, men her er en link:

Lite snø i nederste delen
ser mot den slake ryggen mot toppunktet
stusselig utsikt mot skaret mellom Åstøylsfjellet og Meraftaholten hvor jeg var i går
Noen steiner markerte en av knoltrene på toppunktet
Jeg mente derimot at toppunktet lå 20 meter bortafor og markerte med et par småsteiner :-) Her skimter jeg såvidt Ommedalen hvor en av de bratteste støylsvegene melkebilene farter i sommersesonger kommer opp