Mye av og på i Gjengedalen, og komplett 100 pf Naustdal :-) (08.05.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Gjengedalen bomvei (360m)
Endpoint Gjengedalen bomvei (360m)
Ascents Åstøylsfjellet (1,009m) 08.05.2017 14:35
Åstøylsfjellet øst for (956m) 08.05.2017 15:29
Vest for Holebottsskaret (1,188m) 08.05.2017 16:46
Merafteholten (965m) 08.05.2017 16:48
Visits of other PBEs Gjengedalsstøylen bomveg (360m) 08.05.2017 10:11

Våknet i Gjengedalen til en meget flott dag med lettskyet vær men frisk nordavind. Jeg var spent på snøforholdene i nedre delen men håpet at jeg fant snø fra Slettelva og oppover. Veien inn til støylsveien er til vanlig veldig bra og jeg prøvde å kjøre innover med bobilen kvelden i forveien. Da traff jeg tidlig en kar som kom kjørende ut og som litt kritisk og ikke så altfor imøtekommende lurte på hvor jeg hadde tenkt meg... Jeg sa jeg hadde tenkt å kjøre innover mot støylen, men fikk til svar at veien var veldig dårlig. Jeg parkerte derfor ved starten av bomveien mot Gjengedalsstøylen, lydig som jeg er :-) Veien var faktisk veldig bløt og sporete enkelte parti, så jeg skjønner skepsisen, men jeg tror allikevel ikke det hadde vært noe problem.

Jeg tråkket defor av gårde på veien som går innover mot Åstøylen. Jeg tok på meg noen lave fjellsko for å slippe å gå med skisko hele veien og hadde dem i sekken for å kunne bruke de på støylsveien på returen. Jeg lurte på å legge de fra meg ved bris som krysser over Slettelva, men i og med at jeg da oppdaget at det var relativt snøfritt et godt stykke oppover så fortsatte jeg med dem på helt til jeg etter mye myrtråkking omsider kunne ta på meg skia. Da var jeg kommet godt opp mot ryggen som fører opp til skaret mellom Meraftaholten og Åstøylsfjellet.

Det ble tidkrevende første delen med bratt terreng og flekkvis råtten snø, men greit når jeg endelig fikk vedvarende snøfelt å følge opp i skaret. Første delen av ryggen oppover fra skaret i retning Meraftaholten var det lite snø og det ble mye av og på med skiene. Etterpå gikk det veldig greit, og snøen var fast og skarete. Litt opp og ned oppå ryggen, men tilslutt kunne jeg unne meg en velfortjent sjokoladebit på toppen. Fjellet heter også Mjellemsfjellet ifølge lokale og på kartet står det også Varliegga. Jeg så gamle skispor som måtte komme fra lenger ned i Gjengedalen via Nobba.

Returen ned i skaret valgte jeg samme trasé selv om jeg denne gangen også måtte av og på med skia. Lite snø første partiet opp mot Åstøylsfjellet, så der ble det også litt skibæring men etterhvert ble det bedre. Etter Åstøylsfjellet rant jeg østover mot Vonaskaret og over punkt 956. Her måtte jeg krysse litt på østsida for å komme meg ned et bratt parti fra toppen, men det løste seg veldig bra.

Etter inste Svartebottsskaret var det fin og jamn stigning helt til toppen av Vest for Holebottsskaret, den siste toppen for dagen og målet var nådd. Hadde det ikke vært for at det nå kom et skylag sigende og nordavinden var utrolig sur og stri, så hadde jeg vurdert å ta med Blåfjellet også . Men, den har jeg vært på tidligere og valget ble derfor enkelt :-)

Nedkjøringen ble faktisk ikke så verst, men fast slush fra litt under toppen og i retning Åstøylen. Siste delen ned Ådalen ble snøen etter hvert meget råtten og stilen min ble deretter. På ca 550 meter var det så glissent med snø at skiene nok en gang ble satt på sekken. Her traff jeg på en rødmerket sti som tok meg hele veien ned mot traktorveien som til slutt førte meg til Åstøylen. Da var det bare å bytte sko og tråkke ut igjen de litt kjedelige kilometerne tilbake til parkeringen igjen. Idag hadde det imidlertid vært noen og gruset veien, sikkert ikke så dumt ;-)

En super dag og tur med ymse og litt tidkrevende snøforhold :-) Det minker endelig litt på Gloppen 100 pf lista !

Nå ventet god mat og litt velfortjent rød drikke i bobilen. Herrrrrlig :-)

Avgang fra parkeringen
jeg øyner endelig en mulighet til å snart ta på skia. Gikk opp på selve ryggen ca midt i bildet etter noe knoting med skia i bratt terreng
En snøfri dal
Nesten oppe i skaret, ser mot Åstøylsfjellet
På vei opp ryggen mot Meraftaholten fra skaret
Meraftaholten. Her ser en Åstøylsfjellet, Vest for Holebottskaret og Blåfjellet helt bak
Vest for Holebottskaret 1188, hoppende glad ;-)
Blåfjellet sees bak
Vest for Holebottskaret 1188, hoppende glad ;-) Blåfjellet sees bak
Fra Vest for Holebottskaret 1188
Her ser jeg bak mot første to toppene. Nå ventet kun nedkjøringen
Fra Vest for Holebottskaret 1188 Her ser jeg bak mot første to toppene. Nå ventet kun nedkjøringen
Liten sprekk i skylaget som desverre kom sigende på siste toppen
Her må skia desverre av. Skulle gjerne hatt snøen litt lenger
Åstøylen
Ingen folk å se til fjells, men denne staute karen ønsket meg velkommen ved Åstøylen