Bjørnholen - Sørum, 239/404, Akershus igjen komplett:) (08.05.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Bjørnholen (347m) 08.05.2017 19:16
Visits of other PBEs Dammyra skytebane (185m) 08.05.2017 18:06

1-dags konferanse i Oslo må utnyttes, og siden Sørum hadde fått "ny" kommunetopp, bestemte jeg meg for å ta den for å få Akershuslista komplett igjen. Thomas stilte opp med bil og vi kjørte avgårde. Fra E6 kjørte vi Rv 171 mot Sørum til skilt med Skytebane som vi fulgte inn til Dammyra skytebane hvor vi parkerte. Dessverre var det full aktivitet på skytebanen, så den veien vi hadde tenkt å gå var ikke mulig å gå å uten å risikere liv og lemmer. Snakket med en hyggelig gammel mann som satt i kiosken på skytebanen og han forklarte alternative vei til Bjørnholen. Vi fulgte derfor skilt mot Barkeplassen fra parkeringsplassen istedenfor å følge skilt mot Bjørnholen. Holdt så til høyre i diverse stikryss, mange stier her som ikke var på gps kartet og ikke alltid skiltet, men etterhvert var det skilt mot Bjørnholen. Da vi var ca 400 meter fra toppen i luftlinje kom vi til ett kryss der en enten kunne ta til venstre skiltet Bølerposten 0,1 eller høyre skiltet Dammyra 2,3. Vi var veldig usikre på hvilken vei vi skulle ta, men valgte Dammyra, det var ikke så lurt. Vi gikk ett lite stykke, men bestemte oss for å bushe de siste 300 metrene. Det gikk veldig bra i begynnelsen, men ca 100 meter fra toppen kom vi til en bratt skrent som vi måtte opp. Fant heldigvis en vei opp og da var det bare å gå rett til tårnet og hytta der. Brukte 1 time og 10 minutt opp i rolig tempo. Fulgte sti ned igjen, skiltet mot Elghytta og kom da etterhvert til krysset der vi gikk mot Dammyra, skulle tatt mot Bølerposten. Passerte også ett kryss med skilt mot Kohinorhytta 0,6, men der hadde jeg allerede vært så tok ikke turen innom denne kommunetoppen i dag. Resten av turen gikk vi samme stier som opp. Totalt 2,15 timer på tur. Da var det bare å kjøre tilbake til Oslo der jeg skulle ta nattoget tilbake til Trøndelag. Thomas var med.