Varden på Runde (08.05.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Rundavegen (3m)
Endpoint Samme (3m)
Ascents Varden i Herøy (332m) 08.05.2017 16:08
Sandshornet (245m) 08.05.2017 17:22
Visits of other PBEs Rundavegen P-lomme (3m) 08.05.2017 14:52
SV for Varden på Runde (305m) 08.05.2017 16:00
Lundeura (193m) 08.05.2017 17:37

Fin rundtur på Runde

Etter en fin tur til Teigetua og Storevarden på Nerlandsøy på formiddagen, kjørt vi etter lunch til Runde der vi ville bruke resten av dagen. Først kjørte vi til veis ende ved Goksøyr der den vanlige ruten til fuglefjellet starter. Området bærer klart preg av turistvirksomhet, men dette var før sesongen begynner. Imponerende flott natur utover mot Goksøyr med de bratte fjellsidene og havdønningene som bryter mot stranden. Så kjørte vi tilbake mot broen og fortsatte vestover langs stranden på en hullete grusvei til et infoskilt. Like ved dette satte vi fra oss bilen i Rundavegen P-lomme. Stien starter ved skiltet, krysser en mark, og tar til venstre i en steinur. Det var fristende å ta sikte på skaret øst for Søre Handfanganet, men vel oppe så vi at det var meget bratt opp fra skaret - sannsynligvis klatring.

Om noen skulle undre seg over det litt spesielle navnet på Søre Handfanganet, finnes det opplysninger og teorier om bakgrunnen for navnet i en artikkel om
Handfongenet i i Regionavisa

Heldigvis valgte vi å følge stien som er tydelig nok og godt vedlikeholdt, men ikke å veldig godt merket. Bratt stigning ca.160 hm før vi var oppe på platået.

P-lomme på Rundavegen. Handfanganet i bakgrunnen
Turstart ved Infoskilt om Runde
Stien går bratt opp gjennom skogen øst for skaret
Upåklagelig utsikt oppe på platået - her mot SØ
Rene åpenbaringen oppe på Runde-platået!  Utsikt mot Frøystolen (piggen, nærmest), Sandshornet med Lundeura nedenfor toppen og Rundabranden med fuglefjellet ute mot NV
Rene åpenbaringen oppe på Runde-platået! Utsikt mot Frøystolen (piggen, nærmest), Sandshornet med Lundeura nedenfor toppen og Rundabranden med fuglefjellet ute mot NV

Det primære målet for turen var øytoppen på Runde

Storevarden 332 moh
Vi fulgte hovedstien et mot NNV til Sandvatna der vi fant en umerket sti som går av mot høyre oppover mot øst. Fulgte denne opp til vell 200 moh til et stidele mot venstre. Denne stien førte opp til en varde 300 moh med flott utsikt sørover - SV for Varden på Runde.

Utsikt mot sør fra SV for Varden på Runde
Herfra ser en også ned til Runde på sørsiden av øyen
.... og østover mot Storevarden 332 som skimtes i bakgrunnen

Videre mot Storevarden var det litt opp og ned før vi var fremme ved den store og flotte varden med turkasse og bok. GPS 326083 6922911 som på PB.

Astrid på Storevarden på Runde - siste av 5 bestegne øytopper i Herøy denne gangen
Utsikt nordover mot Goksøyr og Rundabranden
Mot SV for Varden. Nerlandsøya nord med Barmen 278 moh i bakgrunnen

På kanten av Otreskredene mot Frøystolen, Sandshornet og Lundeura
Ned igjen samme vei første stykke før vi dreide mot høyre nordover mot Otreskredene og den spesielle fjellformasjonen Frøystolen.

Frøystolen sett fra nordvest
Fra Sandshornet mot Rundabranden

Fra stien tok vi en liten avstikker opp på Sandshornet som ligger helt oppe på stupet ned mot vest. GPS posisjonen på toppen var 324515 6923402 endel forskjellig fra opprinnelig PB-koordinater som er oppdatert.

Astrid på Sandshornet. Så langt, men ikke lenger ......
Sørover mot Frøystolen og Handfongenet fra Sandshornet

Til slutt rundet vi ned på nordsiden av Sandshornet og fant frem til Lundeura. Bratt stige ned til selve uren der det var mye spor etter folk men ingen lundefugler.

Ned stigen til venstre til Lundeura
Dette var den eneste lundfuglen i Lundeura denne dagen!

Nå begynte det å regne/sludde, og vi tok fatt på returen.

Spesielt lys på Handfongenet på tilbaketuren

Det ble en flott vandring ute på kanten av klippene ved Otreskredene før vi var vel nede ved bilen etter en flott rundtur på denne flotte øyen.