Skotjernhøyda - ny PF-100-topp og Østfold komplett! (08.05.2017)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Skotjern parkering (242m)
Endpoint Skotjern parkering (242m)
Ascents Kampetjernhøyda (262m) 08.05.2017 17:07
Skotjernhøyda (266m) 08.05.2017 17:28
Visits of other PBEs Vestfjellaveien bomvei (118m) 08.05.2017 16:24
Skotjern parkering/snuplass (242m) 08.05.2017 16:43

Fra Halden kjørte jeg etter hvert nordover i Aremark kommune, på vestsiden (Fv861) av den store innsjøen Ara/Aremarksjøen. Ved gården Søndre Lervik svingte jeg av Fv861. Ved avkjøringen her var det skiltet mot "Vestfjella". Lurer litt på hvor de fjella er hen her...? Vel, uansett, like etter at man har kjørt gjennom gården Søndre Lervik, tar veien mot Vestfjella av til høyre. Her møter man straks en tavle med masse info om fiske, og et skriv om bomavgiften, som er på 30 kroner for personbil.

Her betales vegavgiften for å kjøre innover i Vestfjella.

Jeg fant fram myntene, men lette forgjeves etter blanketter til å skrive på. I postkassen lå det ikke én, eneste blankett igjen. Kun søppel og rester av gamle blanketter. Pliktoppfyllende som jeg er, og for å støtte de som holder denne veien vedlike, skrev jeg mitt navn og bilnummer på en lapp jeg hadde i bilen, og betalte de 30 kronene. Er glad hver gang jeg møter en betalingsbom på sånne grusveier istedet for disse låste bommene.

Det er tydeligvis fiske som er tingen i dette store skogsområdet vest i Aremark kommune. Skjønner jo det når man ser kartet. Masse innsjøer og tjern, og lite spennende for oss toppnerder. Langs grusveien innover er det skiltet til de forskjellige tjernene man passerer. Godt tilrettelagt for fiskeinteresserte, altså.

Jeg kjørte helt inn til veiens ende, som er like ved Skotjern (238.2 moh). Her er det en gapahuk, og plass til å parkere noen biler i rundkjøringen. En tyskregistrert bil sto allerede parkert her da jeg ankom.

Kampetjernhøyda (262) - fra rød til grønn nål

Som vanlig studerte jeg kartet over området jeg skulle gå tur i. Da oppdaget jeg fort den hittil ukjente åsen 900 meter øst for Kampetjernhøyda. For Skotjernhøyda er nemlig ikke lett å se på det vanlige Peakbook-kartet. Ikke noe navn eller høyde er registrert der. Først da jeg zoomet inn på mer detaljert kart dukket navnet "Skotjernhøyda" opp. Og jeg så raskt at denne måtte være høyere enn Kampetjernhøyda. På kartet med 1-meters høydekoter er den øverste ringen 266-meters koten. Det betyr at Kampetjernhøyda er slått med rundt 4 meter, og dermed blir degradert til grønn nål med ny PF på 17 meter. Skotjernhøyda blir ny "konge" i dette skogsområdet med PF 145 meter.

Selv om Kampetjernhøyda (262) ikke lenger var PF-100-topp i Østfold og nå var redusert til grønn nål på Peakbook-kartet, ville jeg allikevel ta turen bortom toppen. Fra parkeringen fulgte jeg en traktorvei som virket relativt nyanlagt. Denne traktorveien førte meg til sørsiden av tjernet som ligger like sørøst for Kampetjernhøyda. Jeg rundet tjernet på vestsiden, og gikk opp den lille bakken mot toppen. Ikke mye motbakker i dette landskapet...

Kampetjernhøyda (262) er bak til venstre i bildet. Helt til høyre ses tjernet som ligger like sørøst for toppen.

På Kampetjernhøyda (262) var det en liten varde, omgitt av skog. Vil man ha litt utsikt, må man gå noen meter mot vest. Derfra er det brukbar sikt i sørvestlig retning.

Noen meter vest for toppen av Kampetjernhøyda (262) er det utsikt sørvestover.
På toppen av Kampetjernhøyda (262).

Blir nok ikke mange besøk på Kampetjernhøyda heretter av andre peakbookere. Tror jeg blir stående som siste bestiger en god stund nå...

Nykommeren Skotjernhøyda (266)...

Skogsterrenget i dette området er relativt lettgått. Bare man unngår de våteste myrene. Noe høy lyng enkelte steder, men furuskogen er åpen og stort sett grei å ta seg fram i.

Mot Skotjernhøyda vandret jeg for det meste i lyngen, men det dukket også opp en liten sti jeg kunne følge rundt 300 meter. Jeg passerte mellom to av Brutjerna, og derfra begynte det å stige mot den "nye" og ukjente PF-100-toppen. Følte meg nesten som en pioner der jeg forserte turens lengste motbakke og nærmet meg toppen. Men noen pioner var jeg såvisst ikke, for på Skotjernhøyda (266) var det en overraskende stor røys av en toppvarde. Og den bar preg av å være bygget for lenge siden. Ja ja, ingen førstebestigning altså...

Det største av Brutjerna (243.2 moh) passeres underveis til Skotjernhøyda (266), som befinner seg bak skogen til venstre i bildet.
Litt til venstre ses sekken min oppå toppvarden på Skotjernhøyda (266).

... og Østfold komplett

Men første registrerte bestigning her på Peakbook var det iallfall, og den siste jeg manglet på lista over PF-100-topper i Østfold fylke. Dermed var mitt første fylke komplett, og det blir nok en stund til neste, da jeg ikke streber voldsomt med å fullføre listene... Og så tenker vi ikke så mye på at Østfold er en av de desidert letteste fylkene å komplettere. ;-)

Fordelen for de som kommer etter nå er at Skotjernhøyda kun er drøyt 200 meter i luftlinje fra grusveien, og ca 270 meter fra parkeringsplassen. Mye kortere enn det var til Kampetjernhøyda, og det var jo heller ikke noen ekspedisjon akkurat.

Så jeg brukte ikke mange minuttene til parkeringsplassen fra Skotjernhøyda (266). Ikke var jeg spesielt utmattet heller etter denne turen, og var klar for neste tur, som ikke var så lange kjøreturen unna. Den skulle gå til en annen topp som er svært nær en primærfaktor på 100, og ser ut til å mangle kun halvmeteren på å passere den grensa...

Her ender veien inn i Vestfjella. Der jeg har parkert er det plass til noen biler. Legg merke til skiltet formet som fisk før rundkjøringen, til venstre for veien. På skiltet står det "Skotjern 2". Slike skilt var det mange av langs grusveien.
Start date 08.05.2017 16:43
End date 08.05.2017 17:38

Missing title

Written by Døl 13.05.2017 10:03

Gratulerer som den første med 100% i Østfold.

Sv:

Written by Nils 14.05.2017 22:25

Takk for det Ole Mads! Litt mindre slit med det fylket enn f.eks. Hedmark. ;-)