Veobreahesten – en skjult skatt i Jotunheimen (07.05.2017)  6

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Heimresætre (925m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Leirhøe (2,330m) 07.05.2017 09:18
Veobreahesten (2,185m) 07.05.2017 09:18

Etter noen dager på jobb på High Camp Turtagrø var det duket for en privat føringstur til Veobreahesten med Gunnar. Vi samkjørte opp til Hemresætre i Visdalen ca. 5 km før Spiterstulen der det er stengt med bom fra mai til sommersesongen begynner. Litt synd at vi kom på dette litt sent, hvis ikke kunne vi jo tatt med oss sykler! Uansett, vi så bare positivt på dette i og med at vi nå ville få en fin rundtur.

Klar for start ved Heimresætre.
Opp mot fjellet..
Innover Skautflye.
En glad gutt!

Det var fortsatt snø helt ned til veien, så vi begynte å gå på ski oppover i skogen like etter bommen. Litt råttent nederst, men det ble fastere føre like over tregrensa. Krysset etter hvert Skauta og siktet oss mot sørøst i retning Skautflye. Det var her jeg kom på at jeg hadde glemt nistepakka i bilen, men det fikk jeg bare ta som god fettforbrenningstrening.

Veotindan i kulissene.
Oppover Veobrean.
Over Veobrean.
Gunnar har Veobreahesten og Leirhøe i siktet.
Mot Nautgardstinden langt der bak.

Farten var bra innover flatene. Alltid gøy å være på tur med Gunnar. Det er ikke alle på hans alder som er så spreke og unge til sinns, så jeg føler meg privilegert som får lov til å være veileder i naturen med ham. Sola skinte og en svak kjølig vind fra nordøst holdt snøen fast og fin i tillegg til at vi unngikk å gå oss svette. Ved Leirtjønne tok vi en liten pause der vi blant annet fikk luftet føttene. Slitsomt å gå flatt med lette randoski, og støvlene er litt smale for oss begge.

Nordsida på Veobreahesten.
Så var vi i gang med toppstøtet.
Bratt snøbakke opp til selve ryggen. Glittertinden sees bak.

Dreide etter hvert inn på Visbrean og valgte å angripe toppen fra nord. I siste bakken opp til ryggen på Veobreahesten tok vi på oss tauet da det ble ganske så bratt. Videre sikret vi opp snøryggen og bort til selve toppen. Toppblokka nådde vi med hånden ved å stå i en slynge, ekte cowboyer! Stilig topp rett under østveggen på Leirhøe.

Vel oppe på ryggen.
Vestryggen på Veobreahesten.
Bort mot toppblokka.
Like a cowboy!
Slynge rundt toppblokka på Veobreahesten er kjekt for å komme seg til topps.
Gunnar i sitt rette element!
Gunnar med Leirhøes østvegg tårnende i bakgrunnen.
Nedklatring igjen.

Returnerte ned igjen ryggen mot vest før jeg firte Gunnar ned i sørsiden der det var betraktelig mjukere snø. Jeg fulgte etter og kom meg greit ned med litt forsiktighet. Tok på oss skiene igjen og ruslet sørover, opp og rundt hjørnet ved pkt 2110. Ganske så hardt i bakken opp her, så vi angret litt på at vi ikke tok på skarejern.

Tilbakeblikk mot Veobreahesten fra syd.
En pust i bakken med Hellstugutindane i kulissene.
Mot Store Memurutinden.
Hurrungane synes langt der bak.
What a feelin!

Deretter bar det opp sørflanken til Leirhøe, og på toppen fikk vi nydelig utsikt mot hele Jotunheimen. For en dag! Returen la vi ned nordsida og videre ned renna i vest mot Visdalen. Ganske hardt i nordsiden og vær obs på en bresprekk helt øverst på breen. Etter hvert som vi kom mer inn i vestlige aspekt var snøen mjukere. Dessverre var det svært lite snø i nedre delen av renna, så ble litt svinging mellom steiner før vi til slutt kom oss ut i selve Visdalen. Ved snørike vintre og godt føre er nok dette en fantastisk nedkjøring.

Gunnar på toppen av Leirhøe.
Nedkjøring fra Leirhøe mot Visdalen.
Visdalen med Urdadalstinden og Styggehøe.

Snøen var myk i dalen, så det ble litt tung staking ut mot Spiterstulen. De siste hundre meterne tok vi av oss skiene, skiftet til joggesko og vandret bort til stulen og ut de siste 5 km på vei til bilen. Gunnar hadde gjemt en kald cola i snøen ved bilen som ventet på oss, noe som smakte fortreffelig.

Takk for turen, Gunnar! :)