Sjugurdsjøpiggen (07.05.2017)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Holsæterfjellet (1,410m) 07.05.2017 13:11
Pannhøe (1,599m) 07.05.2017 14:07
Pannhøe Vesttoppen (1,596m) 07.05.2017 14:48
Sjugurdsjøpiggen (1,634m) 07.05.2017 15:37
Sjugurdsjøpiggen

Etter litt drøfting om turalternativer under frokosten, bestemte Hans Thorvald og jeg oss for at dagens turmål skulle være Pannhøe og Sjugurdsjøpiggen. Vi kjørte til Holsætrin og parkerte bilen der. Vi gikk et lite stykke til fots før vi spente på oss langrennsskiene. Det var råtten snø, så vi sank helt ned til knehøyde flere steder. Av denne grunn tok vi av oss skiene på ca. 1000 meters høyde, og vi spente de ikke på igjen før vi var på 1350 moh. Hans Thorvald var utrolig snill og bar skiene, mens jeg tok stavene.

Holsæterfjellet
Utsikt mot Hestkneiktjørnin

Etter vi hadde vært på dagens første topp merket vi mye til vinden. På vei opp til Pannhøe var det virkelig sur vind, men heldigvis skinte sola, og vi hadde fin utsikt i alle retninger. Etter at vi hadde kjørt et stykke ned fra Pannhøe, fant vi litt ly bak noen steiner. Der tok vi en lunsjpause, pluss at vi tok på oss litt mer klær. Den neste toppen var grei å komme seg opp på, og nedfarten gikk også fint (mesteparten ble tatt til fots).

Hestkneiktjørnin

Veien opp til Sjugurdsjøpiggen var noe bratt og det var betonghard snø. Da vi hadde ca. 90 høydemeter igjen til toppen la vi fra oss skiene og gikk til topps. Nedfarten og mye av tilbaketuren mot «første toppen» gikk fint, bortsett fra at vi kom over noen partier der snøen var råtten. I et av disse partiene var Hans Thorvald uheldig og brøt av den ene skien. Heldigvis kunne han bruke skien resten av turen.

Hans Thorvald på Pannhøe

Da vi for alvor skulle starte nedkjøringen fra «første topp» var det relativt bratt og hardt å gå. Jo lengre nedover vi kom, jo mer råtten ble snøen, og da vi kom ned til tregrensa og skogen var det tungt å kjøre i sikksakk mellom trærne med snø til knærne. Men alt i alt har det vært en fin helg i Jotunheimen, og som Hans Thorvald så fint sa det: "Dette turen ble sesongens siste skitur, og sesongens første fottur".