Leinehornet på Leinøya, Herøy (07.05.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Leinestøylen (70m)
Endpoint Samme (70m)
Ascents Leinehornet (364m) 07.05.2017 17:22
Visits of other PBEs Leinestøylen p-plass (70m) 07.05.2017 16:42

Leinehornet på Leinøya i Herøy

Etter turer tidligere på dagen til Igesundshetta og Vardane kjørte vi til Ulsteinvik der vi hadde en hyggelig, sen lunch sammen med vår klassevenninne fra gymnaset, Gerd. Det var tid for nok en øytopp i dette flotte området før middag, og valget falt på

Leinehornet på Leinøya
Vi kjørte til tettstedet Leine sørvest på øyen og opp en sidevei som etterhvert ble ganske smal til Leinestøylen p-plass der det er plass til å sette fra seg 2-3 biler. Fortsatt nydelig vær, men kraftig vind.

Parkering før Leinestøylen
Stien går opp gressbakken mot Leinestøylen

Meget tydelig, velbrukt og godt vedlikeholdt sti oppover mot toppen. Mye av turen gikk heldigvis på vestsiden av fjellet i ly for den kraftige nordavinden.

Vi nærmer oss vardene på Leinehornet
Astrid ved den største varden på Leinehornet der det er kasse og turbok
Høyest ved den minste varden. Astrid klamrer seg til varden i den sterke vinden!

Detaljkart viser at det er marginalt høyere ved den minste varden på GPS 328533 6918074. PB-koordinatene flyttes hit. Ned igjen samme vei.