Skjeggesnuten og Sauanuten (03.05.2017)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Sauabrehytta (1,100m)
Endpoint Sauabrehytta (1,100m)
Ascents Sauanuten (1,408m) 03.05.2017
Skjeggesnuten (1,369m) 03.05.2017
Visits of other PBEs Sauabrehytta (1,095m) 03.05.2017

Skjeggesnuten og Sauanuten

Våknet opp til like flott vær, men tok meg god tid denne morgenen siden jeg ikke hadde planlagt de helt store utfordringene for dagen. Det ligger tre topper rett i nærheten av Sauabrehytta og det var disse som var målet i dag. Satte av gårde rett før klokken ti, nå kun med en hofteveske med litt mat og drikke (og litt til) i. Betraktelig mer behagelig enn sekken på turen opp dagen før. Jeg nådde toppen av Skjeggesnuten etter 55 minutter med rolig gange. Kald vind på toppen gjorde at jeg ikke ble for lenge her oppe, men fortsatte raskt videre mot den litt høyere Sauanuten.

Forlater Sauabrehytta i flott maivær.
Det er to topp punkt som er omtrent like høye.
Topp punktet (1369 moh) med varden

Nede i sadelen var det helt vindstille og jakken måtte nok en gang av. Solen varmet meget godt. Fulgte en naturlig rute problemfritt rett mot toppen. Siste partiet opp mot toppen er noe bratt og kan være vanskelig ved harde snøforhold. Heldigvis vender dette mot SØ og solen hadde varmet opp snøen mer enn nok. Tok meg en rask matbit i ly av varden og nøt utsikten i alle retninger. Nedkjøringen gikk problemfritt, men det er lurt å holde en vestlig retning for å unngå noen langsgående skrenter med skavler. Ikke bli fristet å gli for tidlig ned mot NV.

Sadelen mellom Skjeggesnuten og Sauanuten (bak).
Nærmer meg toppen. Gikk opp det bratte pariet til høyre.
Toppen av Sauanuten, 1408 moh. Flott utsikt mot breen.
Sauanuten sett fra nedkjøringen.

Var nede med hytta en halv time etter å ha forlatt toppen. Nå var det litt pause og teiping av hel, før turen gikk videre mot SV av Sandvikekjeften.