Storfjellet NV via Litlelangdalen (07.05.2017)  4

Written by j_snorre GSM

Ascents Storfjellet NV1 (1,594m) 07.05.2017 10:52
Storfjellet NV2 (1,570m) 07.05.2017 10:52

Storfjellet NV er på mange måter en av de mindre interessante toppene i Moldepanoramaet. Toppen har nesten en mil med det som i mine øyne må anses som innmarsj, den er omkranset av høyere og mer elegante topper, og den mangler egentlig karakter. Ettersom jeg hadde hatt en (litt slitsom) knalltur på Hoemtinden dagen i forveien, passet det likevel bra å bare skulle rusle innover Litlelangdalen sammen med Ylva i slakt terreng i dag. Her kan det tilføyes at Litlelangdalen er godt egnet for en tur på fjellski, og det var faktisk en del skispor innover dalen i dag både mot Breifjellet, opp Breikoppen (og trolig over i Langdalen) og videre mot Bjørnebottvatnet.

Turen i seg selv var, som forventet, helt ukomplisert. Det er likevel verdt å merke seg at oppstigningen i skaret mellom topp 1595 og 1570 er mer enn bratt nok til at det kan gå skred her ved ustabile snøforhold. Egentlig hadde jeg tenkt å gå innom topp 1419, 1417 og Bjorstadfjellet på returen, men det ble droppet som følge av litt tunge bein etter gårsdagen og som følge av at det blåste litt opp utover dagen.

Trivelige hyttetun på Øvstestølen
Ylva var godt fornøyd med forholdene og temperaturen innover Litlelangdalen.
Breifjellet
Tilbakeblikk nedover Litlelangdalen ca halvveis på innmarsjen
Storfjellet NV
Ylva ved toppvarden på Storfjellet NV. Her litt mindre fornøyd med vind og temperatur.