Kvitegga i Ørsta - høyest av Sunnmørsalpene (06.05.2017)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Snødalen parkering (300m)
Endpoint Samme (300m)
Ascents Sør for Kvitegga (1,583m) 06.05.2017 13:55
Kvitegga (1,700m) 06.05.2017 14:35
Kvanngrønibba (1,496m) 06.05.2017 16:40
Visits of other PBEs Snødalen parkering (300m) 06.05.2017 09:05

Fantastisk flott tur til Kvitegga med Stig og Ivar

Stig har allerede skrevet en god og utførlig Turrapport - viser til denne.

Stig, Ivar og jeg klare til avmarsj fra Snødalen
Første pause oppe i Snødalen kl. 1130
Fantastisk vær! Folk på vei oppover i Snødalen
Oppe på bandet mot Blåfjellet 1274 som sees til høyre
Ned mot Norangsdalen omkranset av mange flotte Sunnmørstopper
Utsikt som kan ta pusten fra noen og enhver!   Skjerdingstindane (?) vest for Norangsdalen. Slogen og Smørskredtindane i bakgrunnen
Utsikt som kan ta pusten fra noen og enhver! Skjerdingstindane (?) vest for Norangsdalen. Slogen og Smørskredtindane i bakgrunnen
Folk på vei opp det bratte brepartiet (100 hm) vest for Blåfjellet 1274. De svære isblokker har ligget der en stund, og virket stabile
Stig og Ivar på vei opp bratt parti. Norangsdalen i bakgrunnen
De samme karene på vei oppover. Snødalen i bakgrunnen
Ivar på fortoppen Sør for Kvitegga 1584. Bitte liten varde på GPS 380493 6885880. Toppen på Kvitegga i bakgrunnen
Fra Sørtoppen. 50 hm ned og vel 1 km igjen til selveste Kvitegga!

Kvitegga - høyest av Sunnmørsalpene
Kvitegga rangeres med god margin som den høyeste toppen i Sunnmørsalpene. Målt etter primærfaktor (1311 m) er fjellet det 10. høyeste i landet. Høyden vil variere over tid siden toppen av fjellet er dekket av snø eller muligens en isbre. Kartet viser ikke høyden på fjellet, men øverste høydekurve er 1700 meter. I følge artikkelen på Wikipedia, viste måling med gps 1708 moh. med 1 meter feilmargin i 2008. Høyden oppgis av Kartverket til 1699,8 moh. Det finnes et trigonometrisk punkt ca. 130 vest for og litt nedenfor toppen med oppgitt høyde 1691 m.
Mine målinger viste at toppen av snøkappen var ca. 14 m høyere enn på trig-punktet. Dette skulle da gi topphøyde på ca. 1705 m. Statens Kartverk oppgir koordinatene for Topp bre til 380041 6886868 og høyden 1699,8 m. Samme kilde oppgir også data for "høyeste topp" (antagelig fast fjell) til 379961 6886837 med høyde 7 m lavere på 1692,8m. Oppsøkte dette stedet, men området var dekket av snø/bre.
Opprinnelige GPS koordinater på PB var 380044 688686, dvs 4-7 m fra Kartverkets uten at det var mulig å finne noen sikker høydeforskjell mellom disse to stedene, visuelt eller med GPS. PB-koordinatene justeres slik at de stemmer med Kartverkets.
Mens vi var på toppen, ankom det flere andre turfølger slik at det på det meste var i alt 13 personer på toppområdet denne fantastiske maidagen!

Meg på toppen av snøkuppelen (Statens Kartverks koordinater) på Kvitegga på estimert høyde ca. 1705 moh denne dagen. Foto: Stig
Sunnmørsalpene - for et land og for en utsikt!

Alle ga seg god tid på toppen og nøt utsikten i fulle drag. En mer perfekt dag er det vanskelig å forestille seg! Skiføret var ikke allverdens skarpt, for det hadde vært varmegrader helt opp til topps siste døgnet. Men det var fint å kjøre ned og slippe bekymringer for isete partier og spor. I den første nedkjøring mot sør var det litt skavlete, men det gikk greit å krysse lit frem og tilbake. Som Stig skriver, valgte vi retur som beskrevet av Ole-Petter over

Kvanngrønibba.

Stig og Ivar på toppen av Kvanngrønibba

Fra Kvanngrønibba fikk vi fantastisk flotte renn mot SØ ned mot tungen vest for Vardfjellet 1028. Stig og Ivar kjørte Telemark i meget elegant stil og satte flotte svinger. Jeg våget omsider også å slippe meg litt løs med nytt rando-utstyret fra i fjor, og nøt opplevelsen i fulle drag!

Sporene våre ned fra Kvanngrønibba

Verre ble det da vi skulle ta oss ned det bratte partiet vest for Vardfjellet 1028. Etter å ha søkt etter nedgang og kommet litt for langt ned, foreslo Stig at vi skulle gå litt opp igjen i nordlig retning. Her fant vi et gammelt skispor som vi fulgte. Men skisporet krysset to ordentlige, dype sprekker i snøen, så vi var ikke helt happy under denne delen av nedfarten uten breutstyr.

Skråningen var også brattere enn vi likte (40-45 grader), og sannsynligvis rasutsatt under andre forhold. Vi kom oss heldigvis greitt ned til bandet mot Vardfjellet alle tre med ski på sekken, og kunne puste lettet ut. Basert på forholdene denne dagen, er dette ikke en rute vi vil anbefale, og det så heller ikke ut til at denne ruten er mye brukt.

Da vi først var kommet ned på bandet, var terrenget videre bare herlig slik at vi fikk flotte nedkjøringer i passe bratt terreng omtrent så lenge det lå snø i Snødalen, dvs til ca. 500 moh. Derfra ble det litt trasking i bløt snø øverst i bjørkeskogen, før vi var vi nede på barmark.

Dermed unngikk vi den trøblete nedkjøringen på ski i tett bjørkeskog. Tilbake ved bilen kl 1845 etter en virkelig drømmetur på vel 9 timer (7 timer på tur og ca. 2 timer pauser).

Tusen takk til Stig som tok initiativet til turen og til begge mine to for turkamerater for veldig hyggelig og tålmodig turfølge!

Waterloo

Written by Garm 10.05.2017 21:35

Sprekkane i sida ned mot Blåfjellet vart vårt Waterloo i fjor (dog i Juni).

Sv: Waterloo

Written by knutsverre 11.05.2017 18:48

Hei Garm! Takk for kommentar. Bresprekkene som stoppet dere var nok i skråningen vest for Blåfjellet 1274 der det er vanligst å gå opp, slik vi også gjorde. Bratt, men ingen sprekker på vår tur. Sprekkpartiet vi uforvarende kom opp på nedturen ligger lenger mot SØ i det bratte partiet vest for Vardfjellet 1028. Uansett - man må tydelig vis være obs og ta med breutstyr på vår/sommer bestigninger av Kviteggen.

Etterlengta topp!!

Written by Eikås 10.05.2017 20:32

Det var jammen kjekt å lese denne tur rapporten Knut :) Denne toppen og turen har eg sett på i lengre tid. Eg har vurdert den både på ski og til fots. Som sommertur via Hornindalsrokken. Fine bilder ifrå eit fantastisk flott fjellområde. Bildet av brepartiet var stilig og ikkje minst av ein spreking på toppen :) Er ikkje heilt sikker om eg blir like tøff på ski når eg blir 70 :) Men det viser berre at ei solid dose med fjelltoppar og turglede er ein god resept på eit hærleg liv :)

Sv: Etterlengta topp!!

Written by knutsverre 11.05.2017 18:22

Takk for hyggelige ord, Janne! Kvitegga er virkelig noe å glede seg til, og vi var utrolig heldige som fikk så fine forhold. Vi setter nok begge stor pris på slike tur- og naturopplevelsene i fjellet og ikke minst hyggelig turfølge! God tur når den tid kommer, enten blir sommer eller på ski!

Herlig tur og rapport

Written by mortenh 10.05.2017 15:46

Herlig tur og rapport Knut Sverre. Du er ordentlig tilbake i turgjenge nå skjønner jeg og prosesserer langturer som få andre 70-åringer.

Og det beste, det er mange flere fjell i området å ta av, så du kan trygt komme tilbake i September sammen med alle de andre Peakbookerne.

PS! Du har ikke vurdert en kjapp runde med etterbehandling av bildene. De er fine, men en del av de blir i mørkeste laget synes jeg.

Sv: Herlig tur og rapport

Written by knutsverre 11.05.2017 09:42

Tusen takk for hyggelig kommentar, Morten! PB-treffet i september frister så absolutt. Bildene ja - jeg bruker stort sett bare helt enkle metoder i Photos for å justere lys og farge på bildene, men skal ha det i tankene det du nevner om mørke bilder.