Veslfjelltinden, Hurrbreatinden, Veslbreatinden m.fl. Knut (06.05.2017)  4

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Krossbu (1,232m)
Endpoint Krossbu (1,230m)
Ascents Hurrbreatinden (2,060m) 06.05.2017
Storbreatinden (2,018m) 06.05.2017
Veslbreatinden (2,092m) 06.05.2017
Veslfjelltinden (2,157m) 06.05.2017

Knut og jeg hadde planlagt denne vårskituren ganske lenge, og som vanlig møttes vi på Otta på fredag kveld og reiste inn til ungdomsherberget på Galdesand i Bøverdalen. Det var en del folk her jeg ble overasket ved å treffe en gammel studie- og orienteringsbekjent fra 35 år tilbake i tid på nabohytta.

Perfekt vær på lørdag vi var klare for avgang fra Krossbu litt etter kl 9. Foreløpig var det lite folk her. Skrådde oppover lia mot skaret mellom Veslefjelltinden og Hurrbreatinden. Jeg brukte to timer opp hit på Randoutstyr. Knut var oppe lenge før, ungdom!!. Jeg prøvde Randoutstyret for første gang og det var, etter min mening, helt umulig å gå på. Det er nok en liten fordel når det var veldig bratt, men totalt sett var det et meget dårlig valg; i hvert fall oppover hit til skaret. Selv om jeg gikk mye tregere enn Knut hadde jeg imidlertid en forhåpning om at det skulle bli bedre. Om ikke annet så iallfall på veg nedover igjen.

Etter en god pause begynte vi på den bratte bakken oppover til Veslefjelltinden. I bratta hadde jeg litt nytte av skivalget mitt. Det gikk greit opp til toppen hvor vi traff hyttenaboene nede fra Galdesand. De hadde gått opp fra Leirdalen.

Kjørte raskt ned til skaret igjen, ok da: fordel med Randoski her. Etter enda en matbit gikk vi opp på Hurrbreatind. En del folk oppe her. To minutters pause her før vi hastet videre til Velsebreatinden som nå på senvåren hadde en flott skavl hengende utover på østsiden.

På Veslebreatinden var det veldig mye folk og ikke noe blivende sted. Vi tok raskt av fellene og 5-10 minutter senere var vi nede i skaret mot Storbreatinden. Her hadde jeg endelig en betydelig fordel av Randoutstyret. På med feller igjen og opp på Storbreatind. Begynte å bli sliten nå og var glad for endelig å komme på dagens siste topp. Det var også mye folk her.

Tok enda en gang av fellene og var klar for nedkjøringen til Krossbu. Her kom Randoutstyret til sin virkelige rett og vi hadde en flott nedkjøring til Krossbu og på denne strekningen må jeg innrømme at utstyrvalget var meget vellykket.

Alt i alt en kjempetur med årets vær, terreng og turfølge.

Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur!!!

Oppe på Veslefjelltinden traff vi to hyttenaboer nede fra ungdomsherberget på Galdesand
Fra Veslefjelltinden ser vi fint de andre toppene som vi planlegger denne dagen; Hurrbreatinden, Veslebreatinden og Storbreatinden.
Knut på Hurrbreatinden. Skavelen på Veslebreatinden er tydelig og man bør være litt forsiktig oppe der.
Skavelen på Veslebreatinden er et flott skue.
Knut på Veslebreatind med Store Smørstabbtind i bakgrunnen. Neste dag mål, Storebjørn, er like ved Knuts venstre øre. Hører han bjørnen brumme?
Veslebreatinden sett fra Storbreatinden. Dagens første mål, Veslefjelltinden helt til høyre.
Knut klar for en flott nedkjøring fra Storbreatinden til Krossbu.