Tindfjellet m.fl. (06.05.2017)

Midtveggen (1,027m) 06.05.2017 16:07
Visits of other PBEs Folldalsvegen automatbom (110m) 06.05.2017 10:39
Gråsjøen vinterparkering (435m) 06.05.2017 10:40

Søndag skulle jeg være turleder for TT på dagstur til Snota så da tok jeg likesågodt hele helga i Folddalen. Dvs. avgangen ble utsatt fra fredag ettermiddag til lørdag formiddag... ZZzzzz.z...

Målet i dag var å "rydde" litt i Smultringene samt sjekke forholdene før søndagens tur. Jeg tok en relativt rett linje fra vinterparkeringa ved Gråhaugen mot toppen av Tindfjellet. En del store og kalveklare skavler måtte omgås da det bratnet til men så lenge sikten var god gikk det veldig greit. Til min store overraskelse så jeg et par skiløpere som kom ned fra fjellet oppe rundt Dukfonna.

Fra Tindfjellet mot sør der Skrøåfjellet sees med Snotamassivet bak. Vinddøldalen nede til høyre.

Vel oppe på Tindfjellet ble kursen lagt sørover for å ta med de to sekundærtoppene. Da fikk jeg oppleve dagens hovedproblem; usedvanlig flatt lys. Det ble derfor en veldig forsiktig forflytning i et terreng som egentlig var veldig enkelt.

God matpause på Sørtoppen for å samle krefter og mot til turen ned videre sørover. Her er det en stor bolle som må passeres i en bue på en av sidene. Jeg valgte østsiden og det var nok et bra valg. Ytterst forsiktig tur nedover et terreng med store og små skavler og stup jevnt strødd utover. Vel nede i østenden av Breiskaret kunne jeg puste ut og ta fatt på bakkene opp mot Skrøåfjellet.

Store labber har passert tidligere på dagen.

Ny rast på toppen av Skrøåfjellet for å fundere på ruten videre. Jeg skulle gjerne vært på 1284-toppen nord for Litj-Snota men spørsmålet var om det fantes en OK veg opp dit.. Skredfaren var lav men bløte løssnøskred var det mer enn nok av i området. Dessuten henger det store skavler "over alt" som også må tas hensyn til. Jeg så en mulig rute litt vest for et utspring i fjellet men på avstand var det vanskelig å se akkurat hvor bratt det var. Det hang også skavler lenger oppe som kanskje kunne ha utløp ned i traseen. Jeg valgte derfor å la denne toppen stå til en senere anledning. Den er nok grei å ta fra sør som en avstikker på ruta opp til Snota.

Tindfjellet med den store bollen sett fra sør. Kjent profil på tur fra Snota fremover mot demningen på Gråsjøen som kan skimtes til høyre.

Det ble derfor en enkel retur ned på togskinnene mellom Gråhaugen og Snota. Som et lite plaster på såret stakk jeg oppom Midtveggen på tur nedover.

Vel fremme ved bilen begynte letingen etter egnet teltplass for natten. Kravet var å ha mobildekning da det av erfaring er en del meldinger de siste 12 timene før fellestur. Jeg fant meg en fin pynt rett nord for der det går opp en kort veistubb til Gråhaugen på sommeren. Ikke verdens beste dekning men SMS fungerte. Middag og tidlig kveld som var en ypperlig anledning til å lese ferdig Harry Holes siste eventyr.

En fin dag på tur litt utenfor allfarveg. Varmen har gjort om snøen til slush og selv om det var mye skyer tok godt, spesielt siden jeg kjørte på uten solkrem i dag..