Storingstur på rando plankene (06.05.2017)  5

Written by Naboen (Lars Christensen) GSM

Ascents Store Ringstinden (2,124m) 06.05.2017 15:34

Skulle egentlig ta med en lokal gjeng til loftet denne dagen. Det ble det ikke noe av så da satte jeg vestover selv for å denne fine dagen i høyden. Hadde egentlig tenkt å kjøre til Leirdalen for å ta Storbreahøe som jeg mangler, men på tur over Tindevegen falt jeg pladask for utsikten oppover Ringsdalen der jeg ikke hadde vært på en stund. Tenkte at nesten uansett hvor jeg gikk denne dagen ble det sikker folksomt :) Med flotte store Ringstind i sikte ble det sein start i varmen oppover nevnte Ringsdalen. Gikk å funderte litt på om det var rasfare nå, men bortsett fra Skavl-knekk-ras og små solpåvirka ras, så det ut til å være kanske bra. Opp brattbakken til Ringsbrean var det tråkket motorvei, så jeg kunne beholde de tunge randoplankene mine på hele veien opp. Overraskende hardt kryssningen av flanken under midtre Ringstind, var godt å få skygge her :), slush i flanken opp til Store. En god ansamling av folk før siste bratta, men jeg trodde egentlig at det hadde vært flere i området pga High camp på Turtagrø. Jeg ble fortalt at guidene på arrangementet hadde avlyst turer hit pga rasfare, men jeg vet ikke om dette stemmer. Tok skiene på sekken og ruslet opp bratta til toppen til en meget fin utsikt! Riktig dag å være på fjellet dette! Hurrungane er mitt desiderte favoritt-fjellområde. Kom i prat med et par hyggelige karer fra Sogndal som hadde vært oppe på midtre Ringstind. De kunne fortelle om råtten solpåvirkasnø. Tenkte å ta turen opp dit og kanskje kjøre deler av flanken på snø, men gadd ikke da. Etter en fantastisk halvtime på toppen, ble randoplankene spent på føttene klar for topphenget. Hadde gledet meg til dette og ble ikke skuffet. Litt skare, men ganske jevnt fast snø. Nice!! :) Tunge lår gjorde ikke resten av turen ned til bunnen av Ringsbrean til noen høydare i slushføret, men helt ok. Hadde lyst til å prøve meg rett ned i Ringsbotn, men var litt usikker på forholdene i bratta. Var kult å kjøre ned der, men flanken var ekstremt slushete og solpåvirket så vet ikke om det er det tryggeste jeg har gjort på ski. Flere som kjørte der etter meg. Turen ut til bilen var ikke akkurat noen høydeare. Grisevarmt, sugeføre og alt for mye klær, det var godt å komme til veien. Der hadde noen laga et hopp over veien, kult å se de som hoppa mens klesskift og drikke var godt å finne i bilen. Hurrungane ruler ass :)