Over stokk og stein i Gådalen (05.05.2017)

Written by ebbeleo

Start point Gådalen (169m)
Ascents Bolliklumpen (528m) 05.05.2017
Haukåsen (184m) 05.05.2017
Haukåsen Vesttoppen (180m) 05.05.2017
Lyngstadfjellet (360m) 05.05.2017
Storvasshaugen (183m) 05.05.2017

Dette er en tur jeg aldri hadde gått om det ikke hadde vært for Peakbook. Kikket raskt på andre turrapporter og staket opp kursen. Turen fra Gådalen opp til Bolliklumpen gikk over myra, opp lyngen, litt på sti og videre oppover lia. Ble gladelig overrasket over at det var "Stikk-ut"-postkasse på toppen. Møtte også en bollianer.

Lyngstadfjellet rett fram. De to Haukåsene sees lengst til venstre.
Mælen sett fra sin beste side.

Valgte samme vei ned igjen og krysset rett over grusvegen og strake vegen mot Lyngstadfjellet. Havnet etterhvert opp ved første varde og fortsatte lekende lett innover mot selve toppen. I frykt av å gå glipp av en fremtidig tullepeak med PF 5 meter valgte jeg å ta turen bortom den nordligste varden også.

Derfra skar jeg rett ned Gaustadlia og fant en bekkedal som jeg fulgte nedover. Der har det noe for lenge siden gått et steinras og jeg løp derfor på stein med bregner oppå. Den ene steinen valgte å løsne og tok meg igjen. Et særdeles godt utført Tarzan-hopp til nærmeste bjørk forhindret større skader enn en legghøne, om slikt kan kalles sånt.

Bekkedal i Gaustadlia, der dramatikken utspant seg.

Etter å ha kommet meg over skrekken fortsatte jeg ned til vegen og bortover et fint hjortetråkk som fulgte høydedraget bort til Haukåsen. Hjorten er nok ikke på peakbook og jeg måtte gå av stien for å komme til toppen.

Beviset på tidlig bosetning i Gådalen. :)

Fra Haukåsen fortsatte jeg bortover myra og til veien igjen. Tok av til Storvasshaugen der det var bygd noen fine hytter med nydelig utsikt mot Hustadvika og Atlanterhavsvegen. Løp og kjøp!

Resten av turen ble en parademarsj bortover vegen og til bilen igjen. Passerte to hunder, en mann og ei dame. De virket ikke spesielt imponert over det jeg presterte.

Vel, kort oppsummert:

Bolliklumpen: Sikkert mye finere sti merket Stikk-ut fra Øvre Bolli.
Lyngstadfjellet: Fin og lettgått tur som gir veldig fin utsikt.
Haukåsene: Ikke en gang hjorten gidder å gå dit..
Storvasshaugen: Fine hytter og hyttetomter.

Alt i alt en tur med mye myr og lite sti.

Resultatet av "offsfere" ned Gautviklia :)