Kaktjernsberget - Grue, 238/404 + Revtjennberget (05.05.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Kaktjernsberget (583m) 05.05.2017 17:00
Revtjennsberget (582m) 05.05.2017 17:00
Visits of other PBEs Rotnesjøen nord parkering (279m) 05.05.2017 17:00

Jeg og Thomas prøvde oss på Kaktjernberget i oktober i fjor, men da ble vi stoppet av elgjegere. Regnet med at jeg ville være trygg for elgjegere på denne tiden av året. Fra Rv 2 fulgte jeg skilt mot Hof Finnskogen. Hadde sett på kartet at det skulle gå to veier fra Hof Finnskogen som ikke var avmerket med bom på kartet, og som kunne føre meg til Rotnesjøen nord parkering. Forrige gang kom vi kjørende fra sør til parkeringsplassen, men det ville ha blitt en god omvei nå. Relativt dårlig grusvei inn til Hof Finnskogen, men kom tilslutt frem til kirka og prøvde å kjøre inn veien på østsiden av Rotna, men der var det stengt bom ved Kverntjern. Kjørte så tilbake noen hundre meter til krysset der veien til Velta går nordover og fulgte Rotnaveien sørover. Her var det åpen bom uten skilting om at den kunne bli stengt uten varsel, så tok sjansen på å kjøre inn. Kjørte til Rotnesjøen nord parkering, her var veien videre stengt med bom. Stort kryss her med gode parkeringsmuligheter. Hundene var glade for å komme ut av bilen og komme seg på tur. Det var veldig varmt så satset på at joggesko ville holde, ikke farlig å bli bløt på beina når det er langt over 20 grader i lufta. Fulgte grusveien innover og prøvde meg på en snarvei på en gjenngrodd skogsbilvei, men den var ganske så gjenngrodd så tror ikke det var så mye tid å spare, kom inn på grusveien igjen et stykke før husene ved Smågådssætra. Tørr og fin vei i starten, men etterhvert begynte det å bli våte partier og snø. Der veien var våt var den veldig løs og både jeg og hundene sank langt ned i sanden. Det gjalt å holde seg på kanten av veien for å unngå det, og å gå på snøen der den lå. Hundene fant seg noen smådammer å avkjøle seg i underveis. Fulgte veien til gpsen viste at Revtjennsberget lå straka vegen opp i skogen. Hadde bestemt meg for å gå innom her også for sikkerhetsskyld. Det var bare noen hundre meter igjen til toppen, så vi bushet oss frem. Her var det snøfritt og vi fant enkelt frem til kjentmannsposten som påstår at dette er høyeste punkt i Grue kommune. Var også noe utsikt fra toppen her. Gikk så tilbake til veien og krysset denne for å komme til Kaktjernsberget. Måtte først over ei bløt, isete myr ved Revtjernet før bushing i skog til toppen. Her var det mye råtten snø å vasse i, sank tidvis ned til over knea, så ble god å våt på beina. Stor stein på toppunktet, og ingen utsikt med unntak av trær. Brukte 1time og 10 min til Revtjernsberget og 1 time og 30 til Kaktjernsberget inkludert en pause på Revtjernsberget. Samme vei tilbake. Tilsammen tre timer på tur inkludert pause. Teis og Storm var med. Hadde egentlig tenkt å kjøre sørover mot Svullrya, men siden veien til Kaktjernberget var så løs enkelte steder, så kjørte jeg heller samme vei tilbake til Hof Finnskogen der jeg viste at standarden var bra og bommen var heldigvis åpen fremdeles:)

Revtjennsberget med kjentmannsposten som påstår at dette er høyeste punkt i Grue kommune
Kaktjernsberget på andre siden av Revtjenna og myra