Fossholtind (05.05.2017)

Vardehornet (985m) 05.05.2017 11:45
Grøthornet (1,013m) 05.05.2017 12:27
Fossholtinden (1,206m) 05.05.2017 13:03

Ola og jeg starta nesten oppe på Vartdalssetra i sommertemperatur. 15 min bæring før vi tok på skia. Ikke nattefrost gjorde at det var kliss vått, men snøen bar likevel god, selv med smale ski. Vi kyssa nordvestover under Grøthornet og opp Saudeskaret. Fint skiterreng. Kortere enn vi trodde over Isflåna og til Vardehornet. Tilbake med helt elendig glid før vi tok på feller igjen ved den Julianske borg. Raskt over Grøthornet og opp til Fossholtinden. Hadde gått i shorts til nå, men tok på bukse til nedkjøringa. Innså plutselig at varden og PB nåla ikke står på høyeste toppen. Vi fortsatte derfor litt bortover ryggen til det høyeste punktet, 7 m høyere enn varden. Mye snø så vi kunne derfor gå nesten hele vegen på ski. Selv om vi hadde en drøm om å komme oss helt til Åvasstinden, tok vi til fornuft og snudde. Varmen gjorde at alt rasa ut under skia og ryggen videre krevde nok klatring.

Kjørte ned Oksaskaret og fikk en helt ok skikjøring.

Full sommer i lavlandet
Saueskaret til høyre og Oksaskaret rett frem