Tafjordfjella: Storfjellet, Feteggi og Hellstugueggi (04.05.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Hamseviki (913m)
Endpoint Hamseviki (913m)
Ascents Fetegga (1,578m) 04.05.2017 13:48
Storfjellet (1,821m) 04.05.2017 15:26
Hellstugueggi (1,668m) 04.05.2017 17:43
Visits of other PBEs Danskehytta (1,450m) 04.05.2017 12:42

Jeg har lenge tenkt på denne turen og var superglad for at eldste Orheimen, Gustav, hadde sjans til å bli med i dag. Vi kom litt forsinket av gårde grunnet asfaltarbeid et par områder på veien, men la friskt av gårde i titida fra Hamseviki.

Første delen av turen gikk greit med ok underlag med kortfeller. Fulgte gamle isete spor og etter hvert scooterspor inn til Danskehytta. På første stoppen kunne jeg konstatere at matboksen med all brødmat lå igjen i bilen ved parkeringen... Gustav var elskverdig og tilbød meg et par gode brødskiver, og resten av turen klarte jeg meg med nøtter, kjeks og sjokolade.

Fra Danskehytta og bakover så begynte det ekstra trå føret med vekslende solpåvirket underlag og mye tørr sastrugi. Ikke akkurat noe speedføre, men vi stabbet oss av gårde på et vis. Det var for det meste veldig varmt og deilig hele turen. Fantastisk å kunne labbe av gårde i stilongsen uten vindjakke :-)

Storfjellet har en fantastisk utsikt og skue mot vakre topper i alle retninger. Skulle gjerne tilbrakt mye mer tid på toppen. Vi skled oss uelegant ned igjen fra toppen og labbet oss tilbake over Feteggi før siste stigningen mot Hellstugueggi. Det ble endel av og på med feller, men oppe på Hellstugueggi kunne jeg for siste gang fjerne dem. Det var vanskelig føre ned første del, men heldigvis kunne vi nyte siste del av nedkjøringen i perfekt slush med et ørlite islag oppå. Gustav sleit akillesen tidligere i vinter og var nok litt preget av dette, men vi kom oss velberget ned allikvel.

Det ble en kjempeflott tur tross litt tregt føre innimellom !!!

Avgang fra Hamseviki
Slakt og fint inn til Danskehytta
Vi ser mot dagens hovedmål, Storfjellet
Fra Danskehytta mot Krosshøe
Danskehytta
Fra Storfjellet 1821 mot Tafjord og et vakkert skue av kjente topper
Vi ser pinadø også Gjegnen :-) Det er en farsott når vi er på tur med Orheimbrødrene
Mot Tordsnose
Gustav på Storfjellet 1821
Gustav på Storfjellet 1821 En travel mjølkebonde med robotstyrt fjøs får endel alarmer underveis som må ordnes opp i
Fra Feteggi mot Hellstugueggi
Orheimen sjølv på Hellstugueggi 1668. Storfjellet bakom
Siste del av nedkjøringen fra Hellstugueggi var det heldigvis soloppvarmet underlag og slutt på sastrugien som preget det meste av turen
Godt fornøyd med en kjempeflott dag i godt selskap

Missing title

Written by Eikås 04.05.2017 21:44

Såg flott ut :) Men føret ser temmelig likt ut over heile det sørlige! Det gjere seg med nokre fine langturar på fjellski :) Dekning er der tydeligvis også :)

Sv:

Written by ligroenb 04.05.2017 21:52

Ja det var superflott. Føret var noe trått i dag, med noe solpåvirket blandet med en hel del sastrugi som var tørr og som gjorde at det var mye motstand i kortfeller og null feste uten. Men, kjempefin tur i godt lag er alltid gull :-)