7 2K i drømmevær (03.05.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Tjønnholstinden NV2 (2,208m) 03.05.2017
Tjønnholstinden NØ (2,180m) 03.05.2017
Visits of other PBEs RV51 P-plass (1,235m) 03.05.2017

Dag to på Valdresflya ble starta i teltet 20 meter fra veien. Tok meg god tid til frokost, solkrem og nedpakk i strålende vær før jeg starta turen i 10 draget. Transportetappe frem til Steinflybakkan, her venta 1000 høydemeter opp til Høgdebrotet. Kram og fast snø gjorde at fjellskia hadde spikerfeste, noe som gjorde at jeg stort sett kunne følge randospora oppover. Spor var det også overalt, tydelig at det er flere som har vært her i det siste.
På toppen ble det lunsj, ny runde med solkrem og en tur oppom ekstra toppen før jeg fortsatte videre sørover mot Steinflytinden. Her gikk jeg litt i mine egne tanker og glemte at jeg skulle oppom Tjønnholstinden NØ på veien, noe som gjorde at jeg måtte snu og gå en rask retur tilbake. Heldigvis ikke lange omveien.

Utsikt fra start mot dagens mål
Utsikten fra Høgdebrotet mot Tjønnholstinden
Tjønnholstinden og Steinflytinden sett fra Tjønnholstinden NØ

Siste brattkneika opp mot Steinflytinden hadde ikke sola fått tak enda, noe som førte til dårlig feste på skia. Etter å ha blitt bortskjemt med opptråkka spor i hele dag valgte jeg heller å feste skia på sekken og traske opp på beina. Oppe på ”platået” valgte jeg å dra på meg stegjerna før jeg fortsatte mot Steinflytinden. Her ble det også et par klatretak for å komme helt til topps. Fra Steinflytinden til Tjønnholstinden ble det brått litt mer luftig. Her måtte man i enkelte partier konsentrere seg litt og det var godt å ha staver å lene seg på, heldigvis var det godt hold i snøen. Det var godt å komme opp på dagens høyeste punkt og se tilbake på ruta fra Høgdebrotet.

Valgte å ta på Stegjerna her, ikke et must etter forholda, men kjentes godt
Fra Steinflytinden mot Tjønnholstinden
Toppvarden på Tjønnholstinden
Utsikten sørvest fra dagens høyeste
Varden til Tjønnholstinden NV1 med Steinflytinden og Tjønnholstinden i bakgrunnen

Herifra tok jeg turen ut til de to statestikktoppene nordvest for Tjønnholstinden før jeg sklei ned og så opp mot Tjønnholsoksle. Her begynte jeg å kjenne at dagen hadde vært varm og at jeg hadde fått i meg for lite væske. Konstant solsteik og rennende svette i alle oppoverbakker hadde gjort sitt. Hadde til hitt drukket 1,5 L og jeg regner med jeg hadde tapt vesentlig mer på de 6 ½ timene jeg hadde brukt hit. Matlysten var heller ikke på topp, men noe sjokkis glir alltid ned. Nå var i hvert fall det hardeste unnagjort. Tok det pent og rolig ned bakkene. Møtte også på en kar som hadde tatt en pause omtrent 100 høydemeter på nedsia av toppen , vi slo av en prat i en 15 minutters tid før jeg fortsatte nedover. Hadde egentlig tenkt å skrå enda mer nedover for å utnytte høydemetrene, men sola har stått bra på så det begynte å bli flekkvis med snø. Endte derfor ned ved Tjørnholsbekken og ned i Leirungsdalen derifra. Her fulgte jeg fine spor mot veien igjen. Etter en 15 minutters tid nede i dalen så jeg at elva hadde brutt opp et sted lenger fremme. Her ble det pit stop for å fylle det som var av flasker. Ved første forsøk kollapsa den siste meteren med snø og is ned i bekken, jeg fulgte etter. På en eller annen måte klarte jeg å hoppe opp igjen uten å bli våt. På forsøk nummer to lista jeg meg stille og rolig ut, denne gang med suksess. Tok en god drikkepause her ved det helt klare vannet.

Fulgte så sporene videre til jeg til slutt kom inn på de samme sporene jeg hadde traska i tidligere på dagen. Pakka sammen ved bilen og kjørte hjemover. Stoppa i Fagernes for 1 liter med sjokkomelk og burger. Bra greier.