Vasstekehyrna - fra fjell mot fjord i fagre Stryn (03.05.2017)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Øvre Flo (184m)
Ascents Vasstekehyrna (1,613m) 03.05.2017 13:58
Visits of other PBEs Øvre Flo p-plass (200m) 03.05.2017 09:13

Føringsoppdrag med min gjest, Michael. Han ønsket en skitur med god snø og nedkjøring mot fjorden som kulisser. Ut i fra forholdene som har vært de siste dagene med mye sol og varmegrader høyt til fjells var jeg usikker på om pudderforholdene fra lørdagen fortsatt var intakte, så jeg planla en tur mot Vasstekehyrna (sørtoppen til Rinddalshyrna) med plan A pudderkjøring i nordflanken, eller plan B slusj i sørvestflanken. Vi måtte rett og slett ta turen opp for å vurdere hva som kunne være best.

Møtte på snøen på drøyt 400 moh.
Vasstekehyrna sees høyt der oppe.
En fin dag å være ute på tur!
Krysser Ångelsvatnet. Stolhyrna sees bak.

Vi startet fra Øvre Flo (parkering 30,-) og trasket langs den bratte traktorveien opp mot Ångelsvatnet på Flofjellet. Skiene tok vi på oss omtrent på 350 moh og her la vi igjen joggeskoene. Været var nydelig og vi smilte begge fra øre til øre i disse fantastiske omgivelsene. Michael var en sprek 60-åring, selv om dette faktisk var hans første tur med randoski (dog en erfaren alpinist).

I bakkene opp langs Rinddøla.
Rinddalshyrna oppe til venstre.
Tilbakeblikk på vei opp nordsida på Vasstekehyrna.

Krysset Ångelsvatnet og snirklet oss opp skogen på sørsiden av Rinddøla. Skulle nesten hatt skarejern her, men det gikk greit. Ikke noen spesielt intuitiv måte å komme seg opp på. Eventuelt er det kanskje lettere å krysse elven og gjøre oppstigningen på nordsida som er mer solvendt og får bløtere snø.

En fornøyd, men noe sliten kar.
Fornøyd guide på toppen av Vasstekehyrna.
Fabelaktig utsyn nordover fra toppen.

Oppover nordflanken var det vindblåst og preget av høye temperaturer nesten hele veien opp til toppen. Vind fra SØ har faktisk trengt gjennom skaret mellom Rinddalshyrna og Vasstekehyrna og ødelagt snøen langt ned i nordsida. Plan A hadde allerede gått i vasken. De siste 300 høydemeterne mot toppen begynte det å tære på kreftene til Michael, men med jamna som dreg og noen korte drikke- og matpauser kom han seg til topps der vi tok en lengre lunsj til en fantastisk utsikt.

Godt med en pust i bakken nå! Oppstrynsvatnet og Stryn sees i kulissene.
Living the dream!
Herlig skikjøring.
Bare å glise bredt!
Livet er verdt å leve akkurat nå!

Indre Nordfjord er litt av et paradis. Herfra kunne vi se alt fra Sunnmørsalpene, Skjåkfjella, Jostedalsbreen og ikke minst utover frodige Strynedalen med Oppstrynvatnet og Nordfjord langt der nede. Etter en god pause kom Michael seg til hektene, og vi gikk for planen med nedkjøringen mot Vasstekedalen. Kjørte ned rundt kl 14 og timet det ganske så bra. Fikk fantastisk nedkjøring i slusj hele veien ned fra toppen, og med fjorden i kulissene, akkurat slik Michael hadde drømt om. Som fjellfører er det også ingenting som er bedre enn fornøyde gjester, og den viten om at en klarer å levere varene. Dette er helt RÅTT, ropte Michael, mens han satte fine kortsvinger nedover fjellsiden. Håper selv at jeg er like sprek og livsglad når jeg er 60 år…

Kontrastfulle omgivelser.
Tilbakeblikk fra der vi gikk nedover.
Her sluttet vinteren..
Snart nede igjen ved Flo.

Vel nede i dalen lot vi oss ikke falle for fristelsen med å dreie i retning Ångelsvatnet (der er det masse bratte klipper og stupbratte renner), men heller svinge mer mot venstre på sørsiden av Floåna. Kun et kort parti ned her var så bratt at vi måtte av med skiene og klyve litt, ellers klarte vi å kjøre nesten helt ned til veien. Litt av en kontrast å komme fra snekledde topper og ned i lavlandet med sine milde vårdufter.

Takk for turen, Michael! :)