Jierhtetjahke - Hjartfjelltinden (28.04.2017)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Bakketun (410m)
Endpoint Bakketun (410m)
Ascents Hjartfjelltinden (1,458m) 28.04.2017
Visits of other PBEs Bakketun parkering. (410m) 28.04.2017

Endelig skulle jeg få besøke Hjartfjelltinden som ligger på grensen mellom Hattfjelldal og Hemnes. Dette fine fjellet har jeg sett meg ut for lenge siden og for en dag, sol fra skyfri himmel og silkeføre, ja livet er herlig …
Kjørte til Bakketun og parkerte på en stor parkeringsplass like før gården, her starter skogsbilveien som går fra Bakketun til Skittreskvika som vi fulgte ca. 1,9 km før vi tok av og fortsatte videre til Fiskartjønna, krysset etter hvert Middagsbekken og Austerelva. Tok en pause her i solsteken før vi skulle ta fatt på de siste hm. opp vestryggen.
For en dag og for en utsikt det var her oppe, en kunne se Okstindmassivet, Lukttinden, Dårtinden, De syv søstre i Alstahaug, Krutfjellet, Olfjellet og det meste av Røssvatnet. Ja må også nevne at en ser også langt inn i Sverige. Her oppe ble det ekstra godt med mat og drikke med den fine utsikten. Oi oi for ett vakkert land vi bor i.
Returen tilbake gikk lekende lett, vi rente ned i bollen mot Skredbekken og videre inn på spora våre.

Startet her like ved gården Bakketun.
Nydelig skiføre, fulgte skogsbilveien innover ett stykke.
Hjartfjelltinden dagens mål.
Krysser Skittreskelva.
Nydelig fjelltopp...
 Snart ved Auserelva.
Okstindan var utrolig fine i dag.
Krutfjellet til venstre, Røssvatnet og ser de syv søstre i Alstahaug langt bak til høyre.
 Fra venstre Litlokstinden, Vesttinden, Tvillingtindan, Okstinden, Oksskolten og Hekkelfjellet.
 Røssvatnet Norges nest største innsjø badet i sol.
Pudderføret, lett å renne ned når en går slike turer på rando.
Egil og hundene storkoste seg ned bakkene.

Grom-tur

Written by otto 04.05.2017 18:07

Gnistrende forhold ser jeg. Greit å ha noe å se frem til. Vi var jo ikke så langt unna dere denne dagen. Må jo få hilst på bikkjene en vakker dag.

Sv: Grom-tur

Written by opps 04.05.2017 20:10

Ja jeg sto på toppen av Hjartfjelltinden og så mot Krutfjellet, tenkte på dere da. Synd vi ikke avtalte å gå denne turen i lag....men kansje ved en annen anlednig og på en annen topp... Utrolig flotte forhold denne helga her i nord.