Søre Skjorta (01.05.2017)  6

Written by j_snorre GSM

Ascents Søre Skjorta (1,522m) 01.05.2017 19:47

Etter at jeg og Kjersti måtte snu på grunn av dårlig tid på forsøket i påskeferien, var det i dag duket for revansj på Søre Skjorta. Henning var hjemme fra Bergen, og som nyfrelst og fersk tradklatrer, var han ikke tung å be da jeg foreslo en tur der vi kunne få luftet klatreutstyret. Henning foreslo tidlig start, men etter gårsdagens langtur til Snota der vi ikke var tilbake på hytta før nærmere halv 12 og langturen ved Geirangerfjorden dagen før, var jeg klar for en litt roligere start på dagen. Det ble derfor en lengre felles frokost på hytta med resten av gjengen som gikk turer i Isfjorden denne helga før avreise til Eresfjorden. Avmarsj ble derfor ikke før litt over 11.

Henning har nettopp blitt far for første gang. Pappaptilværelsen har nok gjort godt på mange fronter, men som for småbarnsfedre flest, kan det fort bli lite tid til trening. Dette forhindret ikke at Henning satte avgårde i bra tempo i front med skia på sekk på stien opp skogen. Tempoet roet seg imidlertid etterhvert, og mitt ikke-uttalte tidsskjema sprakk nok ørlite grann etterhvert som vi seg innover Kvidalen.

Finværet var tilbake i dag, og vedvarte hele dagen.
I dag valgte vi å gå stien opp til Ufssalen. Jeg tror ikke dette lønte seg sammenliknet med ruta vi gikk i påska, og skogen var heller ikke særlig fin å gå på ski med såpass lite snø som det er på denne tida av året (bildet er et unntak i og med at vi her er nesten over tregrensa).
Flott innover Kvidalen når man først kommer over tregrensa. Skjorta (tv), Søre Skjorta, Litlskjorta og Vestre Litlskjorta (th) i bakgrunn.
Vi er i gang med oppstigninga mot skaret mellom Søre Skjorta og Litlskjorta. Goksøyra bak. Her var det mange folk på tur i dag
Søre Skjorta sett fra sør. Etter tips fra Toralf Furseth visste jeg at det var mulig å klyve opp og/eller rapellere ned renna midt i bildet, men vi var mest gira på å få klatret litt, og skulle derfor følge søreggen til høyre i bildet.
Vi nærmer oss innsteget.
Søreggen.
Vestre Litlskjorta sett fra innsteget. Skisporet i bildet som går opp i skaret mellom Vestre Litlskjorta og Litlskjorta er verdt en ekstra kommentar. Dette var satt tidlig på morgenen av Toralf og Ole M Gaupset som i løpet av natta og dagen fullførte traversen fra Skjorta til Ryssdalsnebba via Søre Skjorta, Litlskjorta, Glennfjellet, Litlgladnebba og Staveskorene. En solid dags arbeid!

I motsetning til da jeg og Kjersti var her i påska gikk vi i dag på ski helt til innsteget på søregga i stedet for å sette fra oss skiene midt i skaret mellom Søre Skjorta og Litlskjorta. Dette sparte vi litt tid på.

Ruta vi fulgte i dag begynner litt til venstre for eggen og går opp et slags lite dieder, før man etter ca 10-12 meter klatring, som i starten er på 4 tallet, ender med et crux de tre siste metrene før man kommer ut på eggen som trolig må nærme seg 6 tallet (Forrige tur fulgte vi eggen opp til cruxet. Dette var enklere enn den mer direkte varianten vi fulgte i dag). Verken Kjersti eller Henning greide å følge her i fri og måtte dra seg på sikringene, mens jeg "jukset" der det drar seg til aller mest ved å hekte løs isøksa fra selen for å strekke meg etter et nøkkeltak i toppen av diederet. Herfra er det lett terreng i ca 15 meter til stand i eller ved en stor blokk som også kan brukes som rappellfeste (herfra er det akkurat 30 meter rappell når det ligger snø oppetter sørsida av fjellet). Videre er det enkelt langs en tydelig hylle som skrår til venstre i veggen. Denne tar deg opp på ryggen mot "fortoppen". Her lå det mye snø i dag, som gjorde klyvinga litt mer utfordrende. Jeg gikk ut 60-meterstauet her og satte andre stand like under fortoppen. På bart og tørt fjell kan nok tauet legges vekk etter skråhylla eller allerede ved den store blokka for de med god selvtillit.

Klatreskoa kom godt med på linja vi valgte. Angivelig går det en enklere variant hvis man følger eggen fra innsteget og runder litt ut østsida etter ca 10-12 meters klatring. Dette så ikke fristende ut da jeg og Kjersti var her i påska ettersom det lå mye tilnærmet loddrett snø i østsida og eksponeringa blir ganske solid når man tar steget ut i østveggen.
Henning er ferdig med skråhylla og er midtveis i det lette klyvepartiet opp til andre stand under fortoppen.
Eggen fra fortoppen og inn i renna var i dag spenstigere enn forventet med balansering mellom solide overhengende skavler som hadde bygd seg bratt oppover mot øst og stup på høyre side ned i renna. Den siste biten inn i renna var snøfeltet svært bratt, og i alle fall et sted mellom 60 og 70 grader.
Det som skulle være den enkleste delen av turen opp fra skardet, ble nok det mest krevende mentalt for Henning som har lite erfaring med denne type terreng på vinteren. Spesielt ettersom jeg ikke fikk gravd frem noen mellomforankringer på eggen mellom fortoppen og renna, og han dermed kun ble sikret fra stand i toppen av renna. Vi så ingen opplagte lette varianter fra toppen av renne og opp til toppryggen, og samtlige varianter vi vurderte så ut som tauterreng med opptak på ca 5-8 høydemeter. Henning takket derfor for seg og lot meg klatre opp en variant i ei lita renne som startet ca 15 meter nede i hovedrenna. Denne ga noen meter med bratt, enkel og artig klatring på is og stein før tauet kunne legges vekk på snøryggen opp til toppen.
Med noe begrenset erfaring med klatring om vinteren og med påskas bomtur friskt i minnet, var det ekstra deilig å toppe ut i dag. Gliset var ganske fastlimt på returen, for å si det sånn. Her sees eggen videre mot Skjorta.
Fra toppen ned den snødekte ryggen mot renna.
Etter en kort rappell ned igjen i renna fra toppryggen, greide jeg å overbevise Henning om at det ville være enklest å returnere ned renna. Jeg kunne se rappellfestet som Torleif&co hadde etablert ca 35 meter nede i renna, og jeg sikret derfor Henning ned dit fra standplassen i toppen av renna, før jeg rigget ned og labbet baklengs etter selv. Det var veldig god snø i renna i dag, og enkelt å ta seg frem.
Fra rappellfestet i renna, som bestod av to gode kiler, firte jeg Henning nye 60 meter ned i renna, før jeg tok en 30 meters rappell. Herfra gikk vi baklengs ned. Bratt snø, men enkelt og godt innafor under dagens snøforhold. Her kan det tilføyes at det klart enkleste alternativet i dag hadde vært å gå opp renna. I selve renna ville det da kun vært behov for sikring et kort parti på kanskje 7-8 meter opp til der rapellfestet er etablert på rennas smaleste punkt.
Bra skikjøring ble det også, og vi rakk akkurat å komme oss ned til elva i Kvidalen før sola forsvant.
Henning la inn litt airtime og en liten kunstpause...
...og ja, det ble sent før vi var hjemme i dag også.