Gravhaugen + Lakshølhaugen + Vandring langs Oksdøla (01.05.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Brua over Oksdøla Fv 766 (33m)
Ascents Gravhaugen (260m) 01.05.2017
Lakshølhaugen (242m) 01.05.2017

Ved Sjøåsen fulgte jeg Fv 766 mot Flatanger. Jeg passerte Altvatnet og like etter brua over Oksdøla psrkerte jeg ved starten på en skogsbilvei mot Gravhaugsetran. Fulgte skogsbilveien til ei tømmerhytte og gikk opp mot Gravhaugen fra nordsiden. Bratt den siste biten opp. Jeg kom først opp til trigpunktet. Her var det laget en varde. Men peakbook ville ha meg videre opp til høyeste punkt som ikke har noen markering. Veldig bra utsikt fra toppen. Jeg gikk over toppen og returnerte ned på sørsiden av Gravhaugen. Kom ned på den store Gravhaugmyra, med mye fuglesang og gikk ned på en annen skogsbilvei, og ned mot hovedveien. Etter litt drikke ved bilen gikk jeg over brua og veien og satte kursen mot en bratt dal mellom Skardshaugen og Lakshølhaugen. Her var det en del trefall. På toppen av Lakshølhaugen er det god utsikt i alle retninger. Jeg fortsatte videre og gikk ned på sørsida av toppen. Kom ned til Oksdølelva og krysset den brede elva, via ei øy i elva. Heldigvis var det lite vannføring i elva. Fortsatte på ei fin vandring langs Oksdølelva. Her er det fin sti. gapahuk og en del skilting til diverse setrer. Ved snupunktet kvitterte jeg i to geocacher som er plassert i ei older og ei bjørk. Returen til bilen gikk langs hovedveien.

Traktorveien går langs Gravhaugbekken
Ei lita hytteperle like ved Gravhaugen
Trigpunktet og varden på Gravhaugen
Oksdølelva med Kariengskulen bak
Infoskilt
Kuberge
Vakker plassering av gapahuk ved Oksdøla