Vardane - Sula, 237/404 - fin rundtur i nydelig vær (01.05.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Vardane (776m) 01.05.2017 11:57
Visits of other PBEs Molværselva parkering (89m) 01.05.2017 10:06

Fra campinghytta på campingplassen i Ålesund hadde jeg veldig god utsikt mot Sula og vardane. Så at det var endel snø på toppen, så var litt spent på føre, men det så ut som det gikk spor opp så hadde ett håp om at noen hadde tråkket vei opp til toppen. Fra Rv 61 fulgte jeg rv 657 mot Langevåg/Molvær. Ved Molvær skole kjørte jeg først opp vei skiltet Remane og så opp Molværsbrauta. I enden Molværsbrauta lå Molværselva parkering der jeg satte fra meg bilen. I enden av parkeringsplassen (lengst vekk fra der jeg kjørte inn) startet skogsbilvei og sti. Stien var skiltet med Stikk ut, vardane, Roltonhytta og Svanshornet. Jeg bestemte meg for å følge stien oppover. Stien krysset veien en gang, der sto det skiltet mot Vonhytta og vardane, men jeg bestemte meg for å fortsette på stien mot Roltonhytta og vardane. Den var litt bratt og ulendt noen steder, og det var veldig varmt. Hadde på meg en tynn ullskjorte, men det var altfor varmt, skulle hatt t-skjorte! Hundene fant seg noen vanndammer å kjøle seg ned i, og etterhvert ble det mer og mer snø. Snøen var relativt råtten, så den var tung å gå i, men det var spor å følge. Skiltet mot Vardane i alle kryss. Kom etterhvert inn på stien som går ned til Rollonhytta og da ble det bedre opptråkket spor, for her var det mange fler som hadde gått. Brukte 1 timer og 40 minutter opp til toppen. Utrolig fin utsikt i alle retninger. Bestemte meg for å gå en annen vei ned igjen, og fortsatte derfor rett frem og fulgte opptråkket sti ned til Vonhytta. Fra Vonhytta fulgte jeg veien ned igjen til bilen. Møtte masse folk her som var på tur i finværet. Ca 700 meter fra parkeringsplassen kom jeg til ett veikryss der veien til venstre ikke var skiltet, men siden den gikk i retning parkeringsplassen så tok jeg sjansen på at det var riktig vei, og det viste det seg å være. Brukte totalt 3,5 timer på turen. Storm og Teis var med.

Storm nyter utsikten mot Sunnmørsalpene fra toppen