Strynefjell - Raudeggi og Kvitlenova (30.04.2017)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Grotli (907m)
Ascents Kvitlenova (1,898m) 30.04.2017 09:38
Raudeggi (1,938m) 30.04.2017 09:38
Raudeggi V1 (1,847m) 30.04.2017 09:38
Raudeggi V2 (1,865m) 30.04.2017 09:38
Visits of other PBEs Heillstuguvatnet parkeringsplass (1,005m) 30.04.2017 10:16
Heillstuguåe stistart (1,000m) 30.04.2017 10:19
Heillstuguvatnet parkeringslomme (1,004m) 30.04.2017 10:20

En storslagen tur i vakre fjell...med en vanvittig utsikt. En lang og seig tur sammen med med Øyvind Brekke, Morten Helgesen, Janne Eikås, Olav Malmedal og meg selv. Turen ble lengre enn planlagt...spesielt for en av oss...nemlig Øyvind. Han er ikke rett navla ;) Været kunne ikke bli bedre denne dagen..strålende sol og nærmest vindstille. Når man kan gå med ei Brynjetrøye nesten hele turen må man kunne si at livet er herlig på fjellet.

Vi fikk ikke kjørt helt inn til Vinter parkeringen ved Heilstuguvatnet,- så det ble en drøy mars før stigningen mot toppene. Tempoet ble bestemt til å være lavt denne dagen...men ble det heller ikke DENNE dagen...synes nå Olav og jeg. Litt tung i beina etter gårsdagens 3 mils tur. Likevel...kroppen fungerte bra og det ble en god dag i fjellet på den måten også. Stort sett ble det brukt kortfeller for min del,- og dette fungerte svært bra. Godt feste og god glid. Vi hadde noen gode og passe lange pauser med god mat og drikke. Også denne dagen ble det litt lite med drikke for flere av oss. Tørste som kameler....Vi fant heldigvis en åpen bekk nede i Mårrådalen...akkurat som et vannhull i ørkenen . Herlig friskt fjellvann gjorde susen når vannflaskene var tomme.

Raudeggi var en fantastisk flott topp. Gode forhold for feller oppover...et slit...men vi fikk en flott belønning på toppen. Herlig utsikt. Dette er er virkelig en topp som kommer høyt opp på lista over flotte topper. Utsikten mot Kvitlenova var super....men det så langt ut bort dit.... Det var det også.... Vi tok med oss to 1800m topper på veien dit også.

Det ble en lengre pause i solveggen i bunnen av Raudeggi med flott skue mot Kvitlenova. Det meste av drikke gikk med her nede. Janne og Øyvind dro igang med et litt høyere tempo enn oss andre tre. Morten holdt et jamnt tempo oppover på kryss og tvers og vi klarte hele stigningen opp til toppen av Kvitlenova uten en eneste stopp. Veldig fornøyd med det. Takker Morten som var motoren oppover. Ikke mange ord ble utvekslet oppover, men på toppen ble det mer lek og tull.

De to sprekeste sto og ventet på oss...men vi var ikke sååå langt bak dem. Nedkjøringen ble brukbar...men ikke perfekt for oss med fjellski. Herlig var det likevel ned fra toppen og ned Måråbreen til Mårådalen. Vi skled ned denne og ut på det lange vatnet. Seigt over der, men tilslutt ble det en rask nedfart da vi kom ut på løypa nedover mot Grotli igjen. Takker alle for en fantastisk tur i Breheimen.

En mann var likevel ikke helt fornøyd med dagen. Øyvind er en seig jævel. Han pakket sekken på nytt nede ved bilen...med sovepose...og mer drikke. Dro så avgårde oppover igjen. Denne gangen skulle hans lille drøm oppfylles. Han skulle opp på Skridulaupen og overnatte der oppe....kun i soveposen. Han ville oppleve soloppgangen der oppe......Vi ønsket den gale mannen lykke til. Vi andre var fornøyde nå... :)

En god pause før stigningen starter