Trugetur til Nesfjell (30.04.2017)  3

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Nesfjell (599m) 30.04.2017

Etter gårsdagens slitetur til fots i djup, våt snø var det duket for trugetrasking til Nesfjell.
Kjørte opp mot Nessetra til vi ikke kom lenger med bilen pga snømengdene.
Forsatt lett skare, så trugene ble bært opp til Nessetra før de måtte settes på.
I starten var det grei skuring med truger på beina men etterhvert som snøen ble våtere og mer porøs dro man med seg stadig mer tung snø på trugene, noe man merker i lengden.
Dessuten var det mange djupe, bratte skar her oppe vi måtte gå rundt eller krysse.
Veldig flott oppe på selve toppknausen med 360 utsikt! I solskinn og vindstille kunne man skue hvitkledde fjell i syningom: Lifjell, Gaustatoppen med tilhørende områder, Blefjell og Norefjell.
Flott skue.
Videre gikk returen en litt annen vei om Jartkjær.
Skremte opp flere storfugl, samt så mye spor i snøen, alltid artig.
Ble en ganske lang trugetur på rundt mila i tung og porøs snø, og med gårsdagens kavetur i baklomma var vi rimelig slitne ved ankomst parkeringslomme.