Flere bukkeholstinder mm (01.05.2017)

Written by Movegen22 GSM

Start point Spiterstulen
Endpoint Samme
Ascents Nørdre Bukkeholstinden Ø1 (2,090m) 01.05.2017
Nørdre Bukkeholstinden Ø2 (2,085m) 01.05.2017
Styggehøe V1 (2,011m) 01.05.2017
Styggehøe V2 (2,003m) 01.05.2017

Etter nok ei kald natt (med mye rypeleven) i teltet - våknet vi til samme strålende vær som dagen før. Ingen sak å labbe opp Tverråbreen på nytt i slikt et vær! Ikke like mye folk på tur denne dagen, men fortsatt en god del som visste å benytte seg av det fine været.

Vi tok sikte på Skaret mellom Styggehøe og sekundærtoppene. Bratt, men ferdig brøyta spor gjorde turen forholdsvis lett. Rangla greit bortover toppene med skia på sekken. Nede på breen satte vi på ski for å komme oss til første Bukkeholstind denne dagen. Satte igjen skia og sekken før vi stabbet oss mot toppen. Forholdsvis greit, men et utsatt punkt hvor Sekretæren likte seg bare akkurat passe. Klatrekliving i randosko er ikke for amatører ;). Traff et hyggelig par fra Vågå på toppen, og slo av en prat med dem før vi rusla greit ned att til skiene.

På med ski igjen, og videre mot toppen som ble stående igjen dage før. Greit opp her også, og ferdigtrakka spor mot toppen. Litt hardt enkelte steder, men det gikk fint uten stegjern.

Vel nede tok vi oss ei god pause, før vi rusla mot skaret ved Nørdre og nok en fantastisk nedkjøring mot Tverråbreen.

Enda en fantastisk dag i Jotunheimen var ved vegs ende. Slitne, solbrente og fornøgd med 12 nye topper denne helga - rev vi leir og satte nesa hjem til en etterlengtet dusj.