Raundalsryggen, Vårskitur på vinterføre (30.04.2017)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Skiple (440m)
Endpoint Volli (504m)
Ascents Horndalsnuten (1,461m) 30.04.2017
Olsskavlen (1,576m) 30.04.2017
Seldalsnuten (1,548m) 30.04.2017
Skipadalsnuten (1,496m) 30.04.2017

Vi sveinh (Svein Haustveit) og HiLo (Hilde Løvik) gikk lang tur Ljosanbotn Vassete "Fossen" Fossdalsskavlen i går. Da vi kom hjem i solnedgangen ble vi praiet av hyttenaboer Liv og Petter som lurte på om vi var klar for Raundalseggen i morgen ?. Vi hadde 33 km i beina så vi måtte få oss litt drikke (øl/vin) og tenke oss om. Værmeldingen var flott med sol og lite vind. Vi hadde mistanke om at snøforholdene ikke var helt optimale men ringte tilbake og avtalte avgang klokka 9:00.

Vi parkerte en bil på Volli hvor grunneier er litt gretten om dagen. Parkeringsplassen som har vært brøytet tidligere vintre har vært stengt i år. Røde og hvite sperrebånd overalt. Vi parkerte i et ganske tomt hyttefelt i nærheten. På Skiple gikk det greiere, det var plass innerst ved bommen.

Det er nå bygget ny bru over flomløpet til elva, og rett etter denne kom skia på. Bare partier et par ganger videre oppover. En liten diskusjon om vegvalg tapte jeg heldigvis. Petter hadde vært på fellestur for noen år siden og førte oss lenger inn i Horndalsbotn før vi fulgte bred trase opp til stølene. Ingen slosskamp i tett skog denne gangen !. Veldig varmt oppover og det var deilig å få litt trekk da vi kom opp i høyden. Mange folk på toppen.

Skia måtte av opp ryggen til Skipadalsnuten. Litt hardt og sparking av hull i skaren for å få feste. "Mindebakken" gikk greit, her hadde sola fått tak. På vei opp mot Seldalsnuten møtte vi en felles tur fra Kongsberg Turistforening. De var på lang tur med telt fra Upsete til Voss over Raundalseggen. https://kongsberg.dnt.no/artikler/turreportasjer/8967-bildedryss-fra-topptur/

Ned ryggen mot "Rastaklov" var det glatt og isete og ski måtte av igjen. Litt nedtur og ta de av i nedoverbakke! Møter 2 karer på veg mot vest på spesial langrennsski !.

Turen videre opp på Olsskavlen går greit men nedover blir igjen litt for hardt på BC og 75mm bindinger /utstyr. Nede på Volli klokka 19 etter nesten 10 timer på tur. Neste gang må det være varmere og mere "slush" !

Se også: Skiturer Mjølfjell

Ny bru, ski på
Utsikt tilbake til Horndalsnuten på vei opp på Skipadalsnuten.
Utsikt tilbake mot Skipdalsnuten og "Mindebakken" fra Seldalsnuten.
Top of the world
Litt vanskelig føre ned fra Olsskavelen. Klokka er 18.