Steinflytinden #100 (30.04.2017)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Høgdebrotet (2,226m) 30.04.2017
Steinflytinden (2,318m) 30.04.2017
Tjønnholstinden NØ (2,180m) 30.04.2017

Steinflytinden #100

I et fantastisk vær kjørte Line og jeg fra Beitostølen kl 0810 med mål om at jeg skulle opp på topp nr 100 på 2000 meter PF 10 listen.
Vi parkerte ved Heimdalsmunnen, hvor det allerede begynte å bli fullt på parkeringsplassen. På med ski og sekk - så bar det avsted. Det er som vanlig flere veldig godt spor opp og hundre ned igjen fra Høgdebrotet. Det er herlig å se at det er så mange som har innsett at toppturer er tingen.

Vi ruslet opp i et rolig tempo. I fjor hadde vi flere turer opp til Høgdebrotet, men nå skulle vi litt lengre. Opp bakkene var det t-skjorte og shorts-vær. Jeg hadde hverken t-skjorte eller shorts, men jeg brettet opp ermene på ulltrøya og åpnet opp glidelåsen på sidene av buksa. Fornuftig som jeg er hadde jeg forutsett at jeg kom til å brette opp ermene på trøya, men hadde dessverre glemt at jeg kom til å åpne buksa. Solkremen manglet derfor på beina, og det får jeg igjen for nå i kveld - og kommende dager :-(
Nå skal det være sagt at turen var verdt det :-)

Høgdebrotet ble nådd uten problemer.
Deretter skled vi ned mot Tjønnholstinden NØ. Sporet passerte 15 meter fra toppen, men vi tok selvfølgelig avstikkeren opp til toppen for å få den med oss.

Så gikk vi mot det store målet mitt, Steinflytinden #100
Det er en litt bratt snøflanke opp mot ryggen. Helt øverst var snøen ganske hardpakket, så det var litt vanskelig å få tak med skia. Måtte bare ta det litt rolig og trampe stålkantene fast før en flyttet på seg. Vi satte fra oss skiene de siste 50 metrene mot toppen - slik alle andre også hadde gjort. Så kom vi oss opp og greide å klyve opp på selve toppsteinen - Jippi

Nedkjøringen til bilen var sterkt preget av deilig pudder og mye svinger. En herlig avslutning på en fantastisk dag.
Jeg er heldig som har ei så fantastisk kone som liker å være med på slike turer. Heldige meg :-)