Slutenosi - vårskitur godt over forventning (30.04.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Parkering v/bru over Smeddøla (936m)
Endpoint Samme (936m)
Ascents Slutenosi (1,503m) 30.04.2017
Visits of other PBEs Smeddalsvatnet parkering (942m) 30.04.2017 12:15
Nydelig dag på Filefjell, fruen og jeg tenkte oss tur til Slutenosi i dag, hvor ingen av oss hadde vært tidligere; må jo stadig prøve ukjent terreng(les;topper..)
Øvre Smeddalsvatn
Begynnelsen av Vetle Frostdalen

Gikk inn Vetle Frostdalen, måtte lage spor selv, men ikke tungt på nysnøen som hadde kommet fra øst for et drøyt døgn siden.
Majestetiske Suletinden

Svingte vestover øverst i Vetle Frostdalen og opp på Slutenosi fra nord.
Mektige skavler i nord

Veldig avblåst øverste stykket, måtte av med skiene siste hundre meterne eller så. Overraskende god utsikt på tross av mektige massiver i både vest og nord.
Toppen neste
Toppen. Valdres/Vang dalføret kan anes i horisonten

Blåste friskt på toppen, så vi var ikke sene om å ta på skiene igjen og kjøre ned samme vei. Et stykke nedenfor toppen absolutt brukbare(meget brukbare til og med!) snøforhold, og minst en av oss hadde det riktig så kjekt flere steder på nedrennet.
Mot Berdalseken og drabanter
Moro med snø...

Nesten nederst i Vetle Frostdaln falt Bente forkjært og fikk seg en skikkelig strekk i låret(hvor GPS-sporet har en "spike" der jeg stabbet opp til henne) Til alt hell klarte hun å gå sånn noenlunde på strakt kne, og snøen var såpass fast at hun i svært liten grad sank nedi. Med hennes ski på min sekk og Bente støttet av skistavene sine kom vi oss rimelig greit ned siste stykket til bilen.