En slags travers fra Smogehornet til Eidshornet (29.04.2017)  5

Nord for Eidshornet (1,577m) 29.04.2017 16:37
Eidshornet (1,629m) 29.04.2017 16:52
Geitfonnegga (1,469m) 29.04.2017 17:14

Onsdagen i forveien var jeg blitt oppringt av oddis (Odd Arne Maridal) som lurte på om jeg ville være med på et prosjekt som Lukken (Ole André Lukkedal) hadde sett seg ut mellom Eidsdal og Geiranger. Affen (Arnfred Iversen), som er del av den faste turgjengen til Odd Arne og Ole skulle også være med, men angivelig var det plass til en romsdaling i det godt innarbeidede turfølget. Etter årevis med innynding fra min side for å komme med denne gjengen på tur, var den plutselige invitasjonen noe mistenkelig, men jeg kunne likevel ikke la sjansen gå fra meg når den først bød seg (så fikk det heller være at det var en sjanse for at det kun var en ekstra tråkkemaskin de var på jakt etter).

Etter å ha tatt 0730-ferja fra Linge kjørte vi til parkeringa ved Ørnesvingene og satte igjen bilen min der, før vi kjørte litt tilbake mot Eidsdal og la i vei mot dagens første mål, Smogehornet. Dette er en fin skitur i slakt terreng.

Fint driv mot Smogehornet med Skorene i bakgrunn
I det første henget på ca 30 grader ble det gravd snøprofil. Snøen, som det her lå 4 (!) meter av, var av det stabile slaget.
De siste 4 pf 100-toppene vi skulle over sett fra toppryggen på Smogehornet.

Affen (Arnfred Iversen) hadde en litt tung dag, og valgte å takke for seg på Smogehornet til tross for at han hadde hengt bra med på turens første etappe. Fra toppen kjørte vi først vestover mot 1318-toppen før vi slapp oss ned sørsida mot vann 989. Skiføret ned her var så som så, med en del skorpesnø som sola ikke hadde fått jobbet skikkelig med enda. Nede i dalen var det tørrsnø, og med så flotte omgivelser var motivasjonen for neste motbakke mot Isflåtinden god.

Odd Arne peker mot Isflåtinden (th) og Vindshornet (tv).
På vei opp ryggen mot Isflåtinden med nedkjøringa fra Smogehornet bak th.
Det bratnet til siste biten opp til ryggen, men ingen problemer å beholde skiene på med dagens snøforhold.
Bratte fjell og smale rygger som stuper rett ned i Geirangerfjorden var et stikkord i dag.

Toppeggen mellom de to Isflåtindene var et av spenningsmomentene på turen (selv om den kunne omgås i østsida). Denne passasjen viste seg å bli et av turens mange høydepunkter.

Her måtte skia definitivt av. Jeg labbet ned til skardet på eggen, men slapp høflig Odd Arne først på klyveopptakene fra skardet.
Odd Arne ledet oss elegant opp klyveopptakene fra skardet og gravde frem en del fottak som kom godt med.
Odd Arne godt fornøyd med å ha fått luftet øksa og fått litt luft under vingene.
Ole fulgte greit etter (Oles favoritt-hashtag #funkyandfit hadde nok fort kommet med om Ole selv hadde lagt ut dette bildet)

Etter Isflåtinden ble det noen svinger på ski igjen og en kort oppstigning til Vindshornet.

Oppe på Vindshornet var spørsmålet hvordan neste topp, Tretindanibba, skulle angripes. Odd Arne var gira på nordvesteggen som sees til høyre i bildet, mens Ole var mer i tvil da det så ut som mye krevende terreng og muligens krevende å baile fra når man først var i gang. Vi bestemt oss derfor for å ta valget når vi kom ned i skardet.
Som dette bildet og gps-fila antyder, endte vi opp med å gå rundt. Deler av eggen midt i bildet.
Mens vi rundet østsida av Tretindanibba diskuterte vi hvor vi skulle gå opp. Odd Arne ville helst ikke gå enkleste vei, og det ble spøkt om at vi burde gå direkte mot toppunktet i sida vi ser på dette bildet. Lite visste vi da at det var andre i fjellet som hadde samme plan...
Den relativt uinteressante Oaldsegga midt i bildet bak og Eidshornet bakerst th.
Utsikten fra Tretindanibba er det ikke mye å si på.
Like før vi skulle ta fatt på de siste meterne til topps så jeg plutselig noe som bevegde seg i den stupbratte sida like under toppen. Det viste seg å være en jerv, og jeg må innrømme at jeg ble ganske gira ettersom jeg aldri har sett jerv i fjellet før. Utropet mitt avslørte oss dessverre, og etter å ha løpt noen meter til oppover mot skavlen, satte den fart rett ned der den kom fra og var borte. Flott opplevelse uansett!
Etter litt inspisering av den øvre delen av nordvesteggen og jervespora, ble det tid til en lengre matpause før vi kjørte ned i skardet mot Oaldsegga og labbet opp den slake bakken dit.
Toppen på Oaldsegga er flat, men den ga om ikke annet et greit overblikk over de første toppene på turen. Tretindanibba tv, Vindshornet, Isflåtinden og Smogehornet th.
Det hadde vært en lang dag, og opp mot Indreeidshornet ble det litt strekk i feltet. Her slo det meg igjen at det nok ikke var helt tilfeldig at det var blitt invitert med en romsdaling med lette ski. Eidshornet bak i bildet.
Ole klokker inn på Indreeidshornet. Odd Arne hadde lagt inn en liten kunstpause nede i sida, og fulgte kort etter.
Opp ryggen til dagens siste skikkelige topp, Eidshornet, var det nok noen tunge bein i gruppa, men det gikk likevel unna i bra driv.
Ettersom det var blitt et lite stykke utpå ettermiddagen var jeg redd for at den sørøstlige nedkjøringa fra Eidshornet skulle ha frosset til igjen. Heldigvis tok jeg feil, og vi fikk avslutte turen med 1000 høydemeter med ok sluskjøring.

Flott rapport

Written by oddis 06.05.2017 00:17

Tusen takk for en flott oppsummering av turen. Du er forøvrig alt for snill som ikke nevner tydeligere at jeg var i kjelleren de siste 7 timene av turen. Å hvile seg i form fungerte altså ikke. Vi får satse på fler turer sammen i nær fremtid :)

Flott turrapport

Written by Affen 04.05.2017 12:54

...og fine bilder fra det som må ha vert en fantastisk tur!

Skulle så gjerne fulgt dere til mål, men tror likevel at jeg gjorde rett i å gi meg på Smogehornet. Hadde blitt i tyngste laget, uansett tråkkemaskin i front eller ikke. Jeg kan ikke claime #funkyandfit, noe som vel er påkrevet på en tur av dette kaliberet.

Kult med Jerv!

svært pent!

Written by kobbenes 04.05.2017 08:41

Spenstig å legge inn rangling på så lang tur. Men dette ranglelaget er vel sikkert effektive :-)

Fantastisk!

Written by ArntO 03.05.2017 22:22

Kort oppsummert!

Pinne i snøen?

Written by knutio 29.04.2017 19:04

Såg ut som en fin tur. Dere såg tilfeldigvis ikke en pinne (snødybdemåler) som stakk opp av snøen mellom 1577 og 1629 toppene ca 30 hm ned i østsida? Eller om det hadde gått noen store skred fra toppen i samme område

Sv: Pinne i snøen?

Written by j_snorre 30.04.2017 00:40

Jeg kan ikke huske å ha sett noe sånt. Vi holdt avstand til kanten på hele ryggen og gikk litt nede i vestsida.