Borgafjellet i Os (29.04.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hjelle (80m)
Endpoint Samme (80m)
Ascents Borgafjellet (353m) 29.04.2017 13:00
Visits of other PBEs Borgafjellet P-lomme (80m) 29.04.2017 12:05

Denne dagen passet det best med en enkel tur i nærområdet for Astrid og meg. Turmålet ble Borgafjellet i Os - det eneste vi manglet i Os kommune på Opptur Bergen - listen.
Vi kjørte om Os sentrum og vider østover mot Hatvik. På Lyssand tok vi av mot venstre mot Hegglandsdalen, på nytt mot venstre på Bøkampen til Borgen og Hjelle der vi fant parkering i veikanten (Borgafjellet P-lomme) ved stistart.

Parkering ved stistart på Hjelle

Bratt opp på god sti, først gjennom innmark, senere i skogsterreng nærmere 300 hm før det flatet ut opp mot selve topp-området. Telemast og hus et stykke før toppen som er markert av en svær steinvarde på høyeste punkt (GPS 305117 6679670). Opprinnelige koordinater på PB var plassert i et trig-punkt på et lavere sted.

Astrid ved varden på Borgafjellet HP
Fra toppen mot tele-masten
Godt merkete stier og turinformasjon fra Os turlag!
Rosendalsfjellene mot øst
Mot Os sentrum og Bjørnafjorden
Mot Ulven-området

Vi tok en litt annen sti ned igjen - bratt her også, men mer skogsti en der vi gikk opp. Kom etterhvert ned på en gammel skogsvei som vi fulgte tilbake til parkeringen på Hjelle.