Totlandsfjellet og Livarden (28.04.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Totland (280m)
Endpoint Riple (214m)
Ascents Totlandsfjellet (546m) 28.04.2017 12:49
Livarden (683m) 28.04.2017 13:53
Visits of other PBEs Øvre Totland parkering (280m) 28.04.2017 11:39

Flott vær og på høy tid å besøke en av de klassiske turmålene i Fana/Bergen som ingen av oss husker å ha vært på tidligere. Det skader heller ikke at disse to toppene er med på Opptur Bergen listen!

Totlandsfjellet i Fana
Start fra Øvre Totland parkering der det er plass til et par biler på en snuplass. Fint vær, men sur vind som ble ganske sterk opp mot 10-11 m/sec i høyden. Gikk gjennom en grind mot en gård og fant stistart mot høyre etter et kort stykke. Meget tydelig, velbrukt sti helt til topps. GPS ved varden 304227 6694217, endel forskjellig fra PB-koordinatene som er justert.

Parkering på Øvre Totland. Astrid på vei mot turstart
Lettgått terreng opp mot Totlandsvarden
Astrid for første gang på Totlandsvarden!
Glimrende utsikt langt ut i havet. Løvstakken i bakgrunnen
God oversikt over Ulriken-massivet mot nord

Livarden
Etter en god matpause i ly for den sure vinden returnerte Astrid til bilen. Vinden hadde nå heldigvis løyet. Jeg krysset over dalen på delvis snødekt sti opp den relativt bratte stigningen til Livarden - forøvrig samme rute som Rett Vest turen går. Stor varde på toppen. GPS 305210 6694857, igjen noe forskjellig fra PB-koordinatene som er justert.

Utsikt fra Livarden mot Dyrdalsvatnet. Hausdalshorge til høyre, Austefjellet i midten og Slettegga til venstre

På toppen fant jeg ut at det antagelig være raskest å gå direkte tilbake til Totland via Ulvursfjellet. God sti også her. Stien kommer ned på en nylig anlagt skogsvei der det foregikk tømmeruttak. Jeg valgte å følge denne veien nedover, men den går i store svinger, og det hadde nok vært bedre å finne sti som sikkert forsetter på andre siden av bilveien til Totland. Uansett - fikk omsider kontakt med Astrid som hentet meg ved snuplassen nær sideveien mot Riple.
Takk for en fin tur og nok et henteoppdrag, konemor!