Skagsnebb (23.04.2017)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Skagsnebb (2,003m) 23.04.2017

Skagsnebb

Første etappe fra parkeringen

På avreisedagen tok jeg en solotur opp til Skagsnebb mens jeg ventet (og håpte) på at Valdresflye skulle åpnes igjen. Den ble stengt en time etter at jeg hadde kjørt over der på onsdag, og har vært stengt siden. Siden jeg skulle til Beitostølen etter Peakbooktreffet tok jeg med meg en "ventetopp".

Jeg kjørte ned til Geitsætre og satte fra meg bilen der. Elva var stedvis åpen, så jeg benyttet meg av broen som går over elven. På vei opp det første henget fulgte jeg linjer i terrenget som tilsa at det ikke skulle være noen skredfare der jeg gikk. Slik snøen var nå gledet jeg meg til nedkjøringen.

Innover breen var det greit å gå. Slakt oppover til jeg kom til neste kant. Her valgte jeg å holde opp sørsiden av breen. Det var kanskje tidvis litt opp mot 30 grader, men snøen var hard og fin så det var ikke noe som tydet på at det skulle komme noe skred. På toppen av dette brefallet valgte jeg å fortsette litt oppover flaten til jeg hadde kommet vest for en steinrygg som kommer ned sadelen mellom Skagsnebb og Bakerste Skagsnebb. Jeg tok på meg stegjern og festet ski og staver på sekken før jeg fortsatte opp langs steinryggen. Det var litt hardt og bratt nederst så jeg måtte uansett fram med stegjern eller skarejern for å komme meg opp her. Anså det som tryggest å følge fast grunn opp denne bratta. Jeg valgte å beholde stegjernene på helt opp selv om det helt klart hadde vært litt enklere å byttet tilbake til ski da jeg kom opp det første bratte henget. Jeg så også hvordan ryggen videre ut til Skagsnebb så ut så jeg måtte uansett ha på stegjernene når jeg skulle ut til toppen. Da sparer jeg heller litt tid på å bytte fram og tilbake.

Skagsnebb

Oppe på toppen av breen satte jeg fra meg sekken med skia og ruslet eggen ut til toppen. Det var litt spennende med litt luft under vingene igjen.
På vei tilbake til sekken hadde jeg egentlig planer om å prøve meg på veien videre til Bakerste Skagsnebb også, men da jeg så hvordan hyllesystemet jeg måtte følge for å komme opp tid var avstod jeg fra ferden videre. Det var ei smal, litt luftig, hylle som var godt snødekt. Så ikke for meg noen enkel vei forbi her med sekk med ski på.

Ryggen tilbake til Bakerste Skagsnebb

Da ble det heller til at jeg tok av fellene og satte kursen ned. Jeg hadde også fått melding fra konemor om at nå var Flya åpen, men at den kunne bli stengt igjen på kort varsel. Toppene forsvinner ikke, men det blir en lang kjøretur hvis jeg ikke kommer meg over Valdresflye mens den er åpen.

Det var deilig pudderkjøring i 950 høydemeter på vei ned. Jeg valgte å skli over på nordsiden av breen for å få mer pudder på nedturen. Lårene var helt gele da jeg kom ned, men du verden så deilig det var...

GPS´en har nok spilt meg et puss på siste delen av nedkjøringen for der fulgte jeg i stor grad i samme spor som jeg hadde gått opp.