Semelholstinden ++ (22.04.2017)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Semelholstinden (2,147m) 22.04.2017
Urdadalstinden SV2 (2,005m) 22.04.2017
Sørvestre Urdadalstinden (2,080m) 22.04.2017

Semelholstinden og litt til...

Avmarsjen fra Leirvassbu

Vi var ei av flere grupper som hadde tenkt oss denne veien i dag. Ei gruppe på seks stykker startet litt før oss, vår gruppe på syv og bak oss igjen kom det et tog på 15 stykk. Kan nesten sies å være folksomt på fjellet i dag. Noe av grunnen til at det var så mange her nå var nok at snøforholdene gjorde at de fleste valgte trygge, lite rasutsatte steder å ferdes. Dagen i forveien hadde to stykker blitt tatt av skred, så de fleste ønsket å være ekstra forsiktig.

Innsteget på Visbreen

I vår gruppe var det Willy, Jørn, Anders, Halvor, Johannes, Alexander og meg.
Vi fulgte stikket løype mot Spiterstulen til vi nærmet oss Kyrkjetjønne. Der gikk vi over vannet og gikk opp på vestsiden av ryggen som leder til Visbretinden til et markant hakk. Der krysset vi over ryggen og kom oss inn på Visbreen. Vi sikk-sakket oppover breen og trakk etterhvert over mot østsiden av den mot Semelholstinden.

Gruppen som var foran oss

Vi satte av oss skiene på toppen av breen før vi startet på siste stigningen opp til toppen. Gruppen foran oss tråkket sporene som vi fulgte og vi innhentet dem da vi kom opp.

Toppstøtet. Sikten var ganske varierende underveis

På toppen ble det noen bilder og så tok Willy fram lommelerka og spanderte toppdram på laget. Siden jeg ikke liker dram, valgte jeg å avstå.

Semelholstinden

Da vi kom ned til breen var det på med skiene igjen og så bar turen videre til Sørvestre Urdadalstinden og Urdadalstinden SV2. Disse to toppene fikk jeg ikke tatt sist jeg var her oppe, så derfor var de mitt primærmål for turen. Vestavinden har lagd noen stygge skavler som henger ut fra ryggen. Man skal være oppmerksom på at man holder seg inne på ryggen og har synlige steiner mellom seg og kanten hvis det er mulig.

Sørvestre Urdadalstinden
Urdadalstinden SV2

Etter å ha sklidd over toppene valgte vi samme vei tilbake mot Semelholstinden. Vi anså det som omtrent like langt å gå tilbake over Sørvestre Urdadalstinden som å slippe seg ned på breen og følge den opp igjen. Her tok vi av feller og gjorde klar til nedkjøringen. Det var litt hardt og skavlete på toppen, men vi fant pudderet da vi kom litt nedpå breen. Vi gikk ut av breen samme vei som vi kom og kjørte over Kyrkjetjønne på vei ned. Det lå også ei stripe pudder ned på vestsiden av breen som ledet helt ned til bunnen. Den andre gruppen som var foran oss hadde tatt med seg disse høydemetrene med fantastisk pudderkjøring også. Du får litt mer stigning på vei tilbake hvis man kjører ned her.

Gjennom hakket på ryggen opp til Visbreetinden

Vi som gikk på randonneski valgte å stake oss ut på blanke ski, mens fjellskigjengen tok på seg fellene. Tilbake på Leirvassbu bar det rett på rebusløp med innlagt hoppkonkurranse.