Topptur til Høgevarde (26.04.2017)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Gulsviksetran (879m)
Ascents Høgevarde (1,459m) 26.04.2017
Visits of other PBEs Gamle Høgevarde turisthytte (1,395m) 26.04.2017

På jakt etter interessante topptur-fjell i Hallingdals-området ville jeg og Marie sjekke ut det populære fjellet Høgevarde. Selv om det virker som de fleste går denne på fjellski fra mange ulike vinkler så det utifra kartet interessant ut ogå med rando-ski på beina fra Gulsvik-siden.

Kjørte så langt vi kom inn mot Gulsviksetran og spente på oss skia. Det var ikke mer snø enn vi trengte for i det hele tatt å få stått på ski. Ryggen så avblåst ut, så vi vi valgte en mer direkte variant opp mot toppen, der det så ut til å ligge mest snø. Det hadde blåst mye de siste dagene, så noen steder tråkket vi gjennom 30 cm løssnø, andre steder var det knallhardt og avblåst.

Den nye og gamle DNT-hytta til venstre, Gaustatoppen i det fjerne til høyre

La turen innom DNT-hytta før vi tok av fellene. Dessverre var døra låst med DNT-nøkkelen, så vi måtte studere interiøret gjennom vinduene og innta resten av kakaoen i hytteveggen. Uansett, den nye hytta så meget fristende ut å besøke. Nedkjøringa var grei nok. Den øverste delen var fin, om enn ganske avblåst og hard. Lengre nede måtte vi kjøre slalom mellom vegetasjonen, og i og med at det ikke var veldig bratt gikk det litt treigt. MEN, med mer snø som tillater høyere fart er dette absolutt en kjekk topptur.