Kyrkja Peakbook Summit IV (21.04.2017)  4

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Characteristic Alpine trip
Ascents Kyrkja (2,032m) 21.04.2017
En fornøyd gjeng på toppen, og jammen blåste det ganske lite også.

På fredagen slang jeg meg med Live på hennes tur til Kyrkja. Opprinnelig var den en av de få turene som ikke var fullbooket, snarere nesten ubooket. Kanskje mange har vært på Kyrkja sommerstid og er fornøyd med det, men toppen er en artig perle vinterstid. I alle fall bustete vær og værmelding gjorde at mange ønsket en kortere tur, og Kyrkja ble raskt full.

Fredagen var kanskje dagen med dårligst værmelding av alle dagene, til tross for at værmeldingen var ganske dårlig alle dagene (opp i nordvestlig kuling, og nordvestvind er ikke den beste vindretningen på Leirvassbu). Men det skulle vise seg at alt ikke bare var sorgen.

Vi forlot Leirvassbu først kvart over ti siden turen var kort. Først over Leirvatnet i kvit graut og etter hvert skrått opp i flanken under Kyrkja. Ei hadde ikke helt dagen og måtte gi seg før vi andre fortsatte opp i skaret sør av toppen. På vei opp fikk vi se litt av toppen, men mot skaret dro det seg til og blåste småfriskt. Litt opp i bakken over skaret ble det besluttet og vende om, noe ingen protesterte på.

På vei ned fikk vi flott snø og bra lys og humøret steg. Det var enda tidlig på dagen og det ble besluttet å gå opp en tur til, for om ikke annet å kjøre bakken ned en gang til.

Vel oppunder røysa tok vi på stegjern og ruslet oppover. Været var vekslende, men ikke på langt nær så dårlig som på første forsøk og lenger oppe kom sola og det ble i grunnen ganske fint. Etter litt krafsing på den bratteste hammeren var vi oppe. Og på toppen blåste det faktisk veldig lite.

På vei ned la vi ut et lite tau for å ha noe å holde i ned den vesle hammeren og deretter gikk resten som en lek. Med unntak av Høgvagltinden som var kvistet, var Kyrkja den eneste toppen som fikk besøk av grupper fra samlinga denne dagen. Både Semelholstinden, Gravdalstinden og Sokse ga seg før toppen.

På morgenen, sitter inne og ser på gruppene som skal av gårde klokka 9 og er glad det er en time til vi skal ut på tur.
På vei over Leirvatnet aner vi toppen.
Etter det første avbrutte forsøket, tok vi en matpause i sola og bestemte oss for å gå litt opp igjen.
Siste hammeren mot toppen.
To deltakere på vei opp i sola.
Live fremst, sol men også litt snøfokk til tider.

Fin tur

Written by Gråbein 27.04.2017 15:09

og godt å komme inn etterpå tipper jeg. Tøffe actionbilder

Bilder

Written by Fjellsamleren 26.04.2017 22:08

Utrolig tøffe situasjonsbilder, Morten!