Siste topper i vest agder (23.08.2011)

Written by haky (Harald Kylland) GSM

Ascents Lindtjørnsknuten Vest (730m) 23.08.2011
Rinnan (413m) 23.08.2011
Store Tomlongen (683m) 23.08.2011
Ørnemyrfjellet (578m) 23.08.2011

==Tomlongsheia==

Kjørte til Ramsli. Syklet opp den private veien opp til Jendalsvannet. Tok beina fatt ved vei opp til setervoll og hytter og fulgte rabbene oppover. Det var tidvis veldig bratte lyngbakker. Ved en stor stein noen meter nordøst for toppen hadde 4H lagt ut bok og merket løype. Løypa gikk nok fra Ytre Jendal.
Tot: 8km, 1,5t og 470hm

Lindtjørnknuten vest

Parkerte ved Sjursvannet. Syklet innover, måtte løfte sykkelen over bom/sauegring. Så begynte de bratte bakkene, og de varte helt til veis-ende. Gikk deretter på stien opp til Storatjønna. Tok søkket opp mot små vannpytter før toppen. Deretter rett mot toppen. Samme vei ned. Bremsene på sykkelen fikk kjørt seg på vei ned.
Tot: 7,2km 1,5t 500hm

Ørnemyrfjellet

Kjørte til Øvre Flottorp og parkerte i et veikryss. Gikk opp veien som går over til traktorvei opp heia til lite vann på høyde 400. Fulgte sti til venstre på toppen og over ei smal myr, da kom jeg inn på sti merket med bambuspinner. Fulgte denne sti nordover til jeg var på høyde med Sollihei, tok da rett vest for å gå på øst-ryggen mot toppen. Fant sporadisk sti og merking oppover, men lett å gå på sva hele veien til toppen.
Samme vei ned.
Tot: 5km 1t10min 271hm

Rinnan

Parkerte ved Storåker syklet innover til Røyråstjønna. Tok beina fatt opp heia, fin skogsbunn. Toppen var ikke mye å skryte av, markert med kvister. Men greit med en lett en på slutten av dagen.