Skredfarlig på Store Rauddalstinden (22.04.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Leirvassbu (1,417m)
Ascents Store Rauddalstinden (2,157m) 22.04.2017 not summited

Peakbooktreffet på leirvassbu var godt i gang og jeg skulle i dag guide tur til Store Rauddalstinden. En topp jeg ikke selv hadde vært på tidligere, men forhørt meg godt om.

Etter å ha lagt opp ruten, ventet jeg på gjestene som skulle være med. Jeg var forberedt på at det ikke kom til å bli mer enn fire personer. I sekretariatet kunne Morten fortelle at ytterligere to personer hadde trukket seg fra denne turen. På listene var det satt opp hele tre guidede turer til Store Rauddalstinden denne dagen, og tilsammen tilsvarte dette godt over 20 gjester. I førertimen kvelden i forveien viste det seg at en stor del av disse var en samlet vennegjeng som var mer giret på god kjøring. Da bestemte Bjørn, Are og jeg at vi skulle dele oss i to grupper. Den ene skulle gå til Bjørnskaret og den andre til Store Rauddalstinden.

Etter denne fordelingen viste det seg at det ikke var mange som skulle være med til Store Rauddalstinden. Det endte med fire personer, men nå var det altså bare to igjen. Bjørn og Are tok med seg den store gruppen til Bjørnskaret og jeg synes igrunn det var like greit for min egen del å ha ansvar for en såpass liten gruppe på min første vinterføring.

Skredfaren var nå ganske høy. Dagen i forveien var det tre personer som utløste et skred på Surtningstinden. Dette var ikke en guidet gruppe og heldigvis kom alle seg ut av det i god behold. Dette var en påminnelse om hvordan forholdene er i fjellet og terskelen min for å snu var minimal. Her skulle det ikke tas noen sjanser. Jeg gikk mot toppen med en innstilling om å ikke komme opp, men å prøve og se.

Jeg møtte de to deltakerne og vi satte kursen innover den kvistedeløypen mot Gravdalspallen. De to var et par i rundt 50-årene. Mannen samlet på 2k-topper og ønsket gjerne å huke av Store Rauddalstinden, men hadde samtidig forståelse for hvordan forholdene var.

Ved Gravdalstjørnene ønsket konen å snu da hun følte at formen sviktet litt. Nå var det altså bare en deltaker igjen. Vi tok etterhvert av fra den kvistede løypen og rundet Høgvaglhøi på vestsiden. Vi hadde godt driv gjennom den slake Simledalen og været var helt ok. Litt solglimt, men for det meste skyer. Vi kunne likevel se toppen.

Jeg hadde på forhånd bestemt at vi ikke skulle gå opp Alvbreen og gikk i stedet opp på østsiden av høyde 1965 da terrenget her er under 30 grader. Vi hørte noen store drønn på vei opp her, men var trygge hvor vi gikk nå. Jeg gikk og håpet at Store Rauddalstinds østside skulle være preget av is og skare, men slike drømmeforhold var det ikke i dag. Da vi kom opp til skardet mellom toppen og høyde 1965 var hele østsiden rikelig dekket av fersk fokksnø. Vi gikk likevel litt oppover, da det er slakt i nedre del. Lenger oppe i flanken fant jeg et parti med skare ut mot breene. Her gjaldt det å holde avstand fra skavlene.

Vi fulgte denne skaren et stykke, men da vi på ny kom over i fokksnøen, var jeg ikke i tvil. Her snur vi. Forholdene her var en skredoppskrift. Mannen var enig i beslutningen og vi satte kursen nedover samme vei som vi kom. Partiene ned fra høyde 1965 til Simledalen var utrolig gode. Her var det veldig artig kjøring og vi storkoste oss. Skulle bare mangle etter en så lang innmarsj. På vei ut av Simledalen tenkte jeg for meg selv at dette var første og siste gang jeg brukte randoski på tur til Store Rauddalstinden fra Leirvassbu. Som jeg leste på en nettside "Dette er en ren fjellskitopp". Jeg kunne ikke vært mer enig.

Tilbake ved Gravdalspallen møtte vi på gruppen til Live. De hadde heller ikke kommet til toppen av Surtningstinden. Tror ikke det ble så mange bestigninger for dem som hadde sett for seg andre topper enn Høgvagltindane og Kyrkja denne dagen. Like greit. Min første guidede tur vinterstid var gjennomført og jeg følte jeg hadde tatt de riktige beslutningene. Dette er en god følelse å tygge på. Jeg hadde satt sikkerheten som første prioritet og deretter gjort mitt ytterste for at gjesten skulle komme på toppen. Min målsetning for dagen var absolutt nådd. Tusen takk for en flott tur.