Semelholstind og Sørvestre Urdadalstinder (22.04.2017)  5

Written by AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) GSM

Start point Leirvassbu (1,419m)
Endpoint Leirvassbu (1,403m)
Ascents Semelholstinden (2,147m) 22.04.2017
Urdadalstinden SV2 (2,005m) 22.04.2017
Sørvestre Urdadalstinden (2,080m) 22.04.2017

En stor gjeng ville gå på Semelholstinden og de sørvestre Urdadalstindene. Jeg kan ikke begripe navnsettingen her. For meg er disse Urdadalstindene en forlengelse av Semelholsryggen.

Fra Leirvassbu gikk Willy, JoNy (Johannes Nygaard), Atomsilda (Jørn Håvard Ask), Halvor, Roger, Aleksander og meg innover Kyrkjeglupen før vi svingte over Kyrkjetjønnet og startet opp på vestsiden av nordryggen til Visbretind. Gikk inn på Visbreen et stykke opp her. Willy hadde vært med guidet tur her dagen i forveien og kunne berette om skarete forhold de første meterene inn på breen, så vi tok av oss ski og Roger hakket fine spor.

Roger på Visbreen med Semelholsryggen bak

Vel oppe på bandet under Semelholstinden tok vi av oss ski og opp på Semelholstinden. Litt hard skare under snøen helt nederst, men ellers uproblematisk å gå opp uten stegjern. Sur vind på toppen, men Willy hadde selvsagt med toppdram.

På toppen av Semelholstinden

Nede ved skiene bar turen videre til til de sørvestre Urdadalstindene. På den sørligste toppen fikk vi dagens beste rast. Hele veien hadde vi bare hatt småpauser, men her var det endelig ly for vinden og det var mulig å sette seg og nyte litt mat og drikke. En blodig hendelse når Jørn skar finger på stålkanten mens han byttet fra helfeller til kortfeller.

Vi valgte å gå samme vei tilbake og nedkjøringen var helt fantastisk. Endelig en fantastisk tur med god sikt og god skikjøring reddet helgen.