Flakskred under Surtningstinden (21.04.2017)  1

Written by AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) GSM

Start point Leirvassbu (1,441m)
Endpoint Leirvassbu (1,408m)
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 21.04.2017

JoNy (Johannes Nygaard) kom opp torsdag og var keen på Surtningstinden. Vi anså at vi skulle finne en vei som ikke innebar terreng over 30 grader. Halvor ble også med på turen, og i snøvær og litt vind trasket vi i vei langs kvistaløypa ned Gravdalen før vi rettet oss inn på sommerstien under Stetinden. Mye bruk av GPS da vi hadde dårlig sikt, men noen referanser hadde vi helt til vi kom inn på Surtningsbreen. Her ble det helt hvitt, og dermed vanskelig å navigere presist. Vi holdt derfor for mye til venstre. Vi hadde planlagt å gå rundt ut på nordryggen før vi tok oss opp til toppen. Det bratnet noe til, uten at jeg reagerte på det - og mens vi hadde litt ly av vinden tok vi mat. Like etter dette lettet skydekke noe. Vi så da at vi måtte lenger ut mot høyre. Johannes, som hadde oppfattet brattheten bedre, sørget for at vi holdt avstand på ca. 15 meter mens vi gikk utover mot ryggen. Her gikk det nå et stort flakskred av fokksnø. Jeg oppfattet det først som at det virvlet en masse snø rundt, og tenkte at jeg måtte rygge. Dette var imidlertid helt nytteløst. Du verden hvilke krefter som er i et slikt skred. På et eller annet vis holdt jeg meg oppå skredet og kunne stable meg på beina straks det stoppet. Heldigvis hadde vi nå forholdsvis ok sikt. Jeg så umiddelbart at Halvor sto igjen oppe, og så straks etter Johannes. Et stykke lenger ned så jeg en arm veivende. Jeg hadde da en øvelse i å feste blikket mot Johannes samtidig som jeg festet bindingen til å kjøre ned. Johannes hadde klart å bruke venstre arm til å få bort snø foran ansiktet og han bekreftet med en gang at det gikk greit å puste. Da kunne jeg også puste ut og kjenne at stresset lettet en god del. Det tok litt tid å grave ut Johannes, og heldigvis var alle tre uskadet og i god behold. Vi valgte umiddelbart retur til Leirvassbu, som nå gikk helt uproblematisk med bra sikt.

Skredet var ca. 150 meter bredt, og 40 cm dypt. Man får en økt respekt for skred og de kreftene som er i sving. Siden det gikk bra, så må man ta lærdom av hendelsen. Faregrad var 3, det var ca. 30 grader bratt. Vi hadde svært dårlig sikt med hvit-navigering. Det hadde kommet mye nysnø med sterk vind fra vest-nordvest. Breen var østvendt, og vi visste om farene. Kanskje burde vi valgt et annet turmål denne dagen. Når vi fikk så dårlig sikt i dette terrenget, burde vi nok stoppet opp når terrenget bratnet til og vært mer nøye med navigeringen. Korrigert kursen og kommet inn på ryggen på en trygg måte.

Snøskredet sett fra der Johannes lå
Johannes ute av snøen
Halvor og Johannes på Gravdalstjønnet
Start date 21.04.2017 09:44
End date 21.04.2017 14:22

Missing title

Written by Hansi 23.04.2017 20:32

Hørtes ut som en skummel opplevelse. Bra at det gikk bra med dere