Midtre Høgvagltinden (20.04.2017)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Midtre Høgvagltinden (2,066m) 20.04.2017
Søre Høgvagltinden (2,015m) 20.04.2017

Midtre Høgvagltinden

Første tur på Peakbook-treffet.

Endre venter på at fotografen Geir Arne skal ta oss igjen

Morten hadde satt opp stikker til toppen av Midtre Høgvagltinden dagen i forveien. Det var veldig fint siden været gjorde at det til tider var utfordrende nok å kunne se neste stikke foran seg. Litt snø i luften og 10-20 m/s vind på toppene.
Jeg gikk turen sammen med Geir Arne og Endre. Disse gutta trenger ikke mange pustepauser opp bakkene, så det gikk ganske radig unna. Vi startet fra Leirvassbu kl 9.50 og var tilbake drøyt tre timer senere. Løypen vi fulgte var lagt i et terreng som ikke var skredfarlig, så det er ingen problemer med å følge samme trasse vinterstid når det er mye snø i fjellet.

Den andre gruppen som hadde lagt i vei før oss på vei opp bakkene

Da vi kom opp på bandet mellom Midtre og Søre valgte vi å ta med oss Søre først. Da var det å gå på GPS-kurs for å finne toppen. Da vi kom tilbake til bandet møtte vi de andre gruppene som var på vei opp og gikk sammen med dem opp på Midtre Høgvagltinden.
På toppen ble det noen raske bilder og seigmenn før vi kjørte ned på bandet for å ta av feller og gjøre klar til nedkjøringen. Det blåste litt mindre her.

Søre Høgvagltinden
Midtre Høgvagltinden

Nedkjøringen hadde nok vært mer behagelig hvis vi hadde sett konturene bedre og hvis vinden ikke hadde pakket snøen enkelte plasser. Var ganske stiv i lårene på vei ned.

Alt i alt, var den en helt grei tur og to nye 2000-meter topper.
Takk til Morten som har tatt seg bryet med å stikke løype opp til toppen. Satte stor pris på det i dette været.