Store Ringstinden (18.04.2017)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Turtagrø (897m)
Ascents Store Ringstinden (2,124m) 18.04.2017

Tredje påskedag (!) og tredje dagen på ski med over 3000 høydemeter i beina de to siste dagene. Natta i forveien overnatta vi i telt i Fortun og kjørte opp til Turtagrø på morgenkvisten. Det var meldt strålende vær i Hurrungane denne dagen, og meldingene hadde holdt seg mange dager, så vi forventet en del folk der oppe selv om påska var slutt. Tindeveien var ikke brøyta, så starta fra Turtagrø mot Ringsdalen.

Marie var tidlig ute med en skepsis til om hun orka dagens mål, og i det stigningen begynte opp mot platået på 1500 m heiv hun inn hånkledet. Synd men forståelig.

Jeg fortsatte på egenhånd. Det lille stykket før platået satte jeg på stegjern. Flere småras gjorde dette stykket ekstra hardt.

Et par like foran tråkket spor hele veien, så det var bare å takke og bukke. Forøvrig masse halvveis nedsnødde spor fra påsketrafikken. Bar skia i hendene de siste 50 meterne opp til toppen, og i det jeg nådde toppen forsvant det meste av utsikten. På 5 minutter gikk det fra skyfritt til tett tåke.

Store Austanbotntind stikker opp over tåka. Blei sittende å vente på været sammen med en annen som var på tur aleine, og vi blei enige om å slå følge ned. Tåka blei hengende og til slutt rant vi ned uten særlig sikt. Uansett en kjekk nedkjøring i god snø.

Veldig kurant utsikt mot toppene som valgte å stikke opp over tåka. Blant andre Storen selv.