Vestre Kvitingkjølen i knallfin pudderføre (17.04.2017)

Written by tommy (Tommy Wernberg)

Ascents Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 17.04.2017

Vi dro tildlig opp fra Elverum denne dagen. Tanken var å gå begge kvitingkjølene,men dog...
Vi var oppom Soleggen og pratet litt med dem som var der. Dem drev å stengte, og hadde ikke regnet med folk denne dagen.

Etterhvert spente vi oss på rando og fjellski. Vi tok oss god tid oppover, Stresset ikke. Været var jo helt knall. Brukte litt gps for å navigere oss opp. Hadde tenkt oss opp på hovedtoppen først, men gikk litt for langt, så det endte med Vestre.
Føret var jo absolutt nydelig oppover.
Men hundre meter under toppen tjukna det til. Gikk litt på gps oppover for å treffe.

Terje slet seg oppover, og var egentlig sliten. Tror jeg sjøl da. Det var litt surt oppe på toppen og man så ikke engang 10 meter forran seg. Tåka var tjukk som grøt. Eneste holdepunktet vi hadde var skisporet vi hadde gått. Vi stod å venta en stund, men det var like ille. Terje var veldig skeptisk til å gå over til den andre. Jeg hadde jo selvfølgelig veldig lyst. Men i snøføret og den tjukke tåka lot vi tvilen komme til gode. Fjelltoppen blir jo ikke borte.
Ned igjen slapp jeg meg ned 50 meter før jeg tok av fellene. Tok det pent 50 meter til før det ble brukbar sikt igjen.
Men da satte kjøringa igang for min del. For et herlig føre nedover. Det var jo forsåvidt min første gang med sånt pudderføre. Noe som gjorde opplevelsen enda bedre. Da var topp bare en topp og da ga jeg egentlig litt blaffen i om vi ikke hadde tatt oss til hovedtoppen. For en herlig flyt.
Halveis ned tok vi en kafferast. Trengte litt næring. Sola dukka jaggu opp opp gjen også.
Dagen ble bare helt topp.
Vi kjørte jo nesten helt ned. Var bare over sætra vi måtte gå litt.
Nede ved bilen merket jeg at jeg hadde blitt solbrent i ansiktet. Hau.. Dårlig tenkt.. Men man skal lide for sin lidenskap..